5 Adımda Doğru Uyku Pozisyonu ve Kaliteli Uyku

Güzel bir gün geçirmenin sırrı biraz da güzel bir uyku çekmiş olmakla ilgilidir. Kesintisiz, ağrısız, derin bir uykudan sonra sabah dinç uyanmış olmak günün ilk saatlerinde enerjik ve huzurlu hissetmeyi sağlamaktadır. Güzel bir uykunun başka bir faydası da omurga ve iç organ sağlıdır. Derin, ağrısız sağlıklı bir uykunun ilk adımı ise doğru pozisyonda uyumaktır.
Uyku pozisyonları hakkında detaylı bilgiye bu yazımızda ulaşabilirsiniz.

1. Sağ Tarafa Yatmak

Doğru uyku pozisyonları arasında en uygun pozisyonlardan biri sağ tarafa yatmaktır. Mide asidinin salınımını önlerken reflüyü de iyi gelen bu pozisyon kan dolaşımı için de faydalıdır. Uyku esnasında yavaşlayan kan akış hızı ve metabolizma hızı sağ tarafa yatarak uyuduğunuzda hız kazanacaktır.

Bu pozisyonda uyurken dizlerin hafif bir şekilde karna çekilmesi gerekir. Bu durum iç organların da korunmasını sağlayacaktır. Eğer cenin pozisyonunda uyuyorsanız dizlerinizi fazla yukarı çekmeniz bacak kasılmalarına sebep olabilir. Aynı zamanda hafifçe yukarı çekilen dizlerin arasına yastık koyulması omurga sağlığı için de iyi değildir.

Hamileler için de iyi bir uyku pozisyonu olan sağ taraf kronik kalp rahatsızlıkları olan kişiler için riskli bir pozisyondur. Kan akışının hızlanması ve kalbe giden kan oranının artması kronik kalp hastalarının uyku esnasında çarpıntı yaşamasına sebep olabilir.

2. Sol Tarafa Yatmak

Sol tarafa yatmak kronik kalp hastalıkları olan kişiler için doğru uyku pozisyonudur. Bu taraf da sağ taraf gibi omurga ve mide için sağlıklıdır. Sağ tarafta olduğu gibi dizler hafif yukarı çekilmelidir ve bacak arasına bir yastık koyulması omurga için daha faydalı olacaktır.

Kalp hastalıklarının yanı sıra nefes alıp verme, horlama ve uyku felci gibi sorunlar yaşayan kişiler için de sol taraf daha sağlıklıdır. Fakat bu tip rahatsızlıkları olmayanlar için sağ taraf en sağlıklısı olacaktır.

3. Sırt üstü Yatmak

Sırt üstü yatmak omurga sağlığı için en doğru bir pozisyon olsa da solunum ve mide için aynı şeyi söylemek zordur. Amerikan Ulusal Sağlık Örgütü tarafından en sağlıklı uyku pozisyonu seçilen sırt üstü pozisyonun doğru uygulanışı ise şu şekildedir.

Bu pozisyonda dizlerinin altında bir yastık olmalıdır. Yastık bel çukurunun zemine sıfır olmasını sağlayarak bel ağrısı gibi şikayetlerin önüne geçecek ve omurganın da yatağa doğru şekilde yerleşmesini sağlayacaktır. Aynı zamanda baş seviyesi gövdeden yukarıda olmalıdır. Bu mide asidinin mideden yukarı çıkarak yemek borusuna ulaşmasını engelleyecektir. Fakat baş seviyesi doğru solunum yapabilecek şekilde ayarlanmalı, boyun fazla sıkıştırılmamalıdır engelleyecektir.

Kronik solunum problemi, reflü ve uyku apnesi rahatsızlıkları olan kişiler için sırtüstü uyku pozisyonu doğru değildir.

4. Yüzüstü Yatmak

En sağlıksız pozisyon yüzüstü uyku pozisyonudur. Yüz üstü uyuduğunuzda omurga ve bel desteklenmediği gibi solunum da baskılanır. Bununla birlikte en az tercih edilen uyku pozisyonu da yüzüstüdür. Yapılan araştırmalar yüzüstü uyuyan kişilerin uyudukları sürenin %10undan fazla bu pozisyonda kalamadığını ortaya koymuştur. Bu pozisyonda bel, sırt ağrımaya başladığı için ve uyuyan kişi nefes almakta zorlandığı için kendiliğinden başka bir pozisyona geçmektedir. Kalp ve iç organ sağlığı için de tavsiye edilmemektedir.
Bu pozisyon gebeler ve bebeklerde fazlasıyla risklidir.

5. Doğru Yatak ve Yastık Seçimi

Yatak ve yastık seçimi de sağlıklı uyku ve doğru uyku pozisyonu için önemlidir. Yastık seçimlerinde yanlış yükseklik ve materyal-iç malzeme seçimi boyun ve sırt ağrılarına sebep olabilir ve solunum sorunları yaşamanın önünü açabilir.

Yatak seçimi ise bilhassa omurga sağlığı için önemlidir. Uyku pozisyonunuz ne kadar doğru olursa olsun yanlış yatak seçimi bu pozisyonu tamamen yanlış hale getirebilir.
Bununla birlikte yapılan yastık e yatak seçimlerinin kişisel olması gerektiğini hatırlatmak gerekir. Başka birisi için doğru olan materyal ve yükseklikler bir başkası için riskli olabilir. Bu seçimler; kişilerin kemik, omurga, kalp, mide ve solunum sağlığına göre yapılmalıdır.

Tasarlab