80/10/10 Diyeti İle Forma Girin

Herkes meyve ve sebze açısından zengin bir beslenme düzeninin daha sağlıklı olduğunu biliyor. Diğer yandan diyet yaparken bu besinleri beslenmesine dahil edenler sağlıklı bir şekilde kilo vermek için adım atmış oluyor. Daha önce yaptığı diyetlerde istediği hedefe ulaşamamış olanlar ise farklı diyetlere şans vererek kilo vermek istiyor. Bu diyetlerden biri olan 80/10/10 diyeti ile dünya genelinde birçok kişi istediği kiloya ulaşıyor. Genel anlamıyla bu diyette sadece meyve ve sebze tüketilmesi gerekiyor.

Çiğ Besin Diyeti Nedir?

Trend olan 80/10/10 diyeti ya da bir diğer adıyla çiğ besin diyetinin ana amacı günlük kalorinin yüzde 80’inin karbonhidratlardan, yüzde 10’unun proteinden ve yüzde 10’unun yağlardan alınması gerektiği temeliyle uygulanıyor. Karbonhidrat olduğu için ekmek ya da makarna yiyebileceğinizi düşünebilirsiniz, ancak bu diyette karbonhidratın da meyve veya sebzeden alınması gerekiyor.

Nasıl Yapılır?

Eski bir sporcu olan Dr. Douglas Graham tarafından hazırlanan 80/10/10 diyetinde vegan bir beslenme planı izleniyor. Çiğ besin diyeti olarak adlandırılmasının ardındaki neden ise yiyeceklerin çiğ olarak tüketilmesi gerektiği. Çünkü bu diyete göre besinleri pişirmek yiyeceklerdeki besin maddelerine zarar veriyor ve hastalığa neden olabilecek toksinleri serbest bırakıyor. Diğer yandan 80/10/10 diyetinin zaman sınırı yoktur ve aslında diyeti uygulayan kişiler bunu bir beslenme alışkanlığına dönüştürüyor. Böylelikle kilo vermenin yanı sıra kilonuzu korumanız da kolaylaşıyor.

Çiğ besin diyetinde ölçü de olmadığından doymuş hissedene kadar belirlenen oranlara göre yemek yiyebilirsiniz. Diyetten istenen sonuçları elde etmek için kalorilerinizin yüzde 90-97’si meyve ve sebzelerden, yüzde 2-8’i yapraklı yeşilliklerden ya da yağlı meyvelerden almanız gerekiyor. Diyetteki en önemli ve tek kural budur.

Diyet Listesinde Neler Var?

80/10/10 diyetinde tercih edilmesi gereken besinler dörde ayrılıyor; sebzeler, meyveler, yağlı meyveler ve yeşillikler.

Sebzeler:

  • Domates
  • Salatalık
  • Biber
  • Bamya
  • Patlıcan
  • Kabak
  • Meyveler:

  • Elma
  • Muz
  • Mango
  • Çilek
  • Yeşillik
  • Marul
  • Ispanak
  • Yapraklı yeşillikler
  • Yağlı Meyveler
  • Avokado
  • Zeytin
  • Çiğ besin diyetinde yukarıda yer alan besinlerden dilediğiniz kadar tüketebilirsiniz. Diğer yandan 80/10/10 diyetinde sınırlı miktarda fındık da yiyebilirsiniz. Ayrıca brokoli, lahana, kereviz ve karnabahar da dahil olmak üzere bir dizi yeşil sebze de diyete dahildir, ancak bunların sindirimi zor olduğundan sınırlı miktarda tüketilmesi gerekiyor.

    80/10/10 diyeti, yüksek karbonhidrat alımına sahip yeme bozukluklarının önlenmesinin yanı sıra enerji de sağlıyor. Ayrıca düşük yağ ve protein içeriği kansere, diyabete, organ yetmezliğine ve kalp hastalığına karşı korunmaya yardımcı oluyor. Çiğ besin diyetinin faydaları arasında kilo kaybının yanı sıra, akne sorununun düzelmesi, daha iyi uyuma ve genel olarak daha sağlıklı bir yaşam yer alıyor.

    Örnek Beslenme Planı

    Çiğ besin diyeti yaparken günlük gereken kaloriyi elde etmek için güne bir bardak yeşil smoothie veya büyük porsiyon taze meyve ile başlayabilirsiniz. Diğer öğünlerde ise sebzelerle hazırlanan az yağlı bir çorba tüketmek ya da bol yeşil bir salata yemek diyete uygundur. Salataya yağ eklemektense yağlı bir meyve olan avokadoyu kullanabilir, böylelikle diyetinizi sağlıklı bir şekilde sürdürebilirsiniz. Tatlı ihtiyacınız olduğunda ise kendinize meyve salatası hazırlayarak 80/10/10 diyetini kolaylıkla sürdürebilirsiniz.
    Sürekli aynı şeyleri yemekten sıkılmanız durumunda kendinize çok lezzetli olan kabak spagettisini hazırlayabilir ve yemeğinizi baharatlarla çeşnilendirerek damak tadınıza uygun bir hale getirebilirsiniz. Çiğ besin diyetine alışmak başlarda zor olsa da vücudunuz bu beslenme tarzına alıştığında ne kadar yemek yiyeceğiniz konusunda kendinizi sınırlandırmadan kilo kaybettiğinizi görebilirsiniz. Ancak herkesin sağlık durumu farklı olduğundan bu diyete başlamadan önce mutlaka bir uzmandan yardım almanız gerekiyor.

    Tasarlab