Asansör Konuşması (Elevator Pitch) Nedir? Nasıl Yapılır?

Girişimciler için önemli meziyetlerden biri de kendini ve projelerini kısa süre içerisinde en efektif biçimde ifade ederek pazarlama yapabilmektir. Bir asansör yolculuğu kadar kısa bir sürede yatırımcıyı ya da potansiyel müşteriyi ikna etmek, girişimci için kimi zaman hayati öneme sahiptir. Bunun için yetenekli olması kadar doğru stratejileri uygulaması da önemlidir.

Asansör Konuşması (Elevator Pitch) Ne Demektir?

Asansör konuşması (elevator pitch), bir girişimcinin asansör yolculuğu kadar kısa bir sürede, yani 1 dakikadan az bir sürede, kendisini ve girişimcilik fikirlerini yabancı bir kişiye anlattığı ve ikna ettiği kısa sunumdur. Bu kısa süre içerisinde ilk defa karşılaştığı yatırımcıya ya da müşteriye en doğru sunumu gerçekleştirerek onu meraklandırabilmeli ve cezbedebilmelidir. Bu şekilde girişimci kendisine network oluşturabilir ve girişimleri için kaynak yaratabilir. Bunun yanı sıra asansör konuşmasının etkili olması için kimi unsurları taşıması gerekir. Girişimcinin öz güvenli olması, fırsatları değerlendirmesi ve ifade yönünün güçlü olması kadar; sunumun içeriği ve biçimi de önemlidir.

Asansör Konuşmasının Basamakları Nelerdir?

Asansör konuşması çok kısa sürede gerçekleşen bir konuşmadır fakat kendi içerisinde ve öncesinde basamaklar içerir.  İlk basamak olarak hazırlık yapmayı unutmayın. Hazırlık için yazının devamında bahsettiğimiz önerileri okuyabilirsiniz. Konuşma esnasında izleyeceğiniz adımlar ise şu şekilde:

  • Hedefinizi belirleyin.
  • Ne yaptığınızı açıklayın.
  • USP’nizi iletin. (Usp: pazarlama teklifleri)
  • Bir soru ile meşgul olun ve konuşmanız bu sorunun cevabı niteliğinde olsun.
  • Konuşmanın devamı için bir görüşme ayarlayın ya da iletişim bilgilerinizi bırakın.

Asansör Konuşması Nasıl Yapılır?

Asansör konuşmanızı yapmak için belirlemeniz gereken yöntemler şunlardır:

Heyecanınızı kontrol altına alın: Asansör konuşmanıza başlamadan evvel heyecanınızı giderin. Özellikle bu konuşmayı yapmaya yeni başladıysanız konuşmaya girmeden önce heyecanınızı dizginlediğinize emin olun.

Konuştuğunuz kişilerin kim olduğundan haberdar olun: Bir asansör konuşmasını onlarca farklı insana yapmanız gerekecektir. Fakat farklı insanlarla kurduğunuz iletişimlerde farklı nüansları kullanmanız ve hazırlıklı olmanız gerekir. Bu yüzden asansör konuşmanızı yapacağınız kişiler hakkında ön bilgiye sahip olmanız avantaj olacaktır. Bunun yanı sıra eğer konuşmayı yapacağınız kişi önceden hazırlandığınız bir kişi değilse yeni tanıştığınız kişilerle iletişim kurmadan önce selamlaşma ve tanışma adımını atlamamanız da önemlidir.

Konuya hakim olun: Girişiminizi anlatmadan önce konunuza hakim olun. Bunun için ilk olarak kendi içinizde bir diyalog kurun ve gerçekçi olun.

  • Siz gerçekten ne yapıyorsunuz ve hedefleriniz neler?
  • Nasıl çalışıyorsunuz?
  • Bulunduğunuz girişimdeki motivasyonlarınız nelerdi?
  • İleride girişimlerinizin neye dönüşmesini bekliyorsunuz?
  • Müşterilerinizin, yatırımcılarınızın girişiminiz hakkında ne düşünmesini istiyorsunuz?
  • Bu işe duyduğunuz şevk nedir? Daha fazlası ne olurdu?

Bu soruları cevaplamak; işinizi daha yakından tanımanızı, onun üzerinde hakimiyet kurmanızı sağlayacak bir diğer yandan konuşmanızın ne olacağını belirleyecektir.

Doğru içerik, net ve sonuç odaklı anlatım: Asansör konuşmanızda içeriğiniz, hitap şekliniz ve anlattıklarınızın nereye varacağı önemlidir. Bu yüzden içeriği ve üslubu doğru seçmek, karşıdaki kişiye en net şekilde varabileceği sonucu göstermek gerekir. Girişiminiz hakkında binlerce cümle kurabilecek olsanız da karşınızdaki kişiyi ilgilendiren kısımları seçin. Seçtiğiniz konuyu net ve genel bir şekilde tanımlayın. Hedeflerinize, ulaşmak istediğiniz sonuca odaklanın.

Zaman yönetimi: Asansör konuşmanızın kıs olması zorunludur. Bu yüzden zaman yönetiminizin iyi olması gerekir. Bu yönetimi sağlamak için kendi kendinize konuşmanızın pratiğini yapabilir, cümlelerinizi zamanla uyumlu şekillendirebilirsiniz.

Elevator Pitch Nasıl Hazırlanır?

Asansör konuşmanızı yani elevatör pitch metninizi hazırlarken dikkat etmeniz gereken biçok unsur bulunuyor. Kısa, özlü ve duru bir anlatımla kişileri ikna edici bir konuşma hazırlamaya odaklanın. Ne yaptığınızı açıklamanız kadar açıklamayı kime yaptığınız ve onu ilgilendiren unsurlara dikkat çekmeniz önemlidir. Bu sebeple birden fazla metin hazırlamanız da avantajlı olabilir. İşinizin ve girişiminizin kişiye hitap eden yönlerini ele alarak birbirinden farklı kısa metinler hazırlamanız faydalı olacaktır. Metninizde dikkat etmeniz gereken bir diğer unsur sonucunuzdur. Konuşmayı yaptığınız kişilerin girişiminiz hakkında ne düşünmek istediğine odaklanarak buna göre bir içerik dizayn etmeniz gerekir. Anlatımınızda duruluğu ve özlülüğü kaçırmamak adına tekrara düşmeyen, uzun olmayan cümle ve kelimeler seçin. Fakat bu cümle ve kelimelerin etkili ve kapsamlı olması gerekecektir. Kısacası bir cümle içinde birden çok şeyi çağrıştırmalıdır.

Tasarlab