Ashtanga Yoga Nedir? Nasıl Yapılır?

Yoga, temel olarak hem bedenin hem de ruhun-zihnin iyileşmesini amacıyla yapılmaktadır. Fakat spor ve meditasyon amaçlarıyla da yapılabilen bir egzersiz türüdür. Bu egzersiz, birbirinden farklı öğreti ve metotlarla, kişinin iç dünyası ile dış dünyasını dengelemesine yardımcı oluyor. Ayrıca ufkunu açarak huzurlu ve zinde bir yaşam sürmesini sağlıyor. Ashtanga yoga ise son yıllarda ön plana çıkan yoga metodları arasında bulunuyor. 

Ashtanga yoga hakkında daha fazla bilgiye bu yazımızdan ulaşabilirsiniz.

Ashtanga Yoga Nedir?

Ashtanga, Sanskrit dilinde sekiz basamak ve kol anlamına gelir. Sekiz basamaklı bir sistem olan bu yoga metodunun köklerine M.Ö 200-400 yılları arasında yogo ustası Patanlajinin kitabında rastlanır. Günümüzde yaygınlaşmasına sebep olan kişi ise Hindistanlı yogi ustası Sri K. Pttabhi Jois.

Jois 20. Yüzyılda Hatha Yoganın modern formunu geliştirerek ve birçok yoga tekniğini bir araya getirerek Ashtanga yoga stilini tanıtmaya başladı. Bu modern formdaki yoga stilinde asanalar(pozlar) seriler haline, sırayla uygulanır. Her pozda nefes ve bakışlar önemlidir. Meditasyon boyunca nefes alışveriş noktaları bellidir. Asanalar arasındaki geçiş yine nefeslerle sağlanır ve bu sayede beden-nefes senkronizasyonu sağlanır.

Ashtanga Yoga Ne İşe Yarar?

Ashtanga yoganın diğer yoga metotlarından farkı, hareket ve nefesi senkronize etmesidir. Ayrıca diğer yoga türlerine göre daha dinamik ve akışkan bir ritme sahiptir. Bunun yanı sıra;

  • Kişinin içsel enerjisini de hareketlendirir.  
  • Vücuda esneklik kazandırır.
  • Eklemleri güçlendirir.
  • Egzersiz boyunca beden ısınır ve terler. Böylece yüksek oranda toksin atar.
  • Kiloyu dengeler.
  • Uyku problemlerine iyi gelir
  • Kronik ağrıları iyileştirir.
  • Kasların güçlenmesini, akciğer kapasitesinin artmasını sağlar.
  • Bedenin enerjisini artırır. 
  • Olumsuz duyguları azaltır.

Ashtanga Yoga Nasıl Yapılır?

Asthanga yoga sekiz basamaklı bir yoga stilidir. Bu basamaklar sırayla şu şekilde takip edilir:

Yama: Dış çevreyle ilişkimizi irdelediğimiz basamaktır. Dışarıya karşı tavırlar, dışarıdan alınan etkiler bu safhada keşfedilir. Değiştirilebilir olan güzelleştirmeye çalışır.

Niyama: Benlik ve iç dünya keşfedilir. Kişinin kendisiyle olan ilişkisi ve kendine karşı bakış açısı irdelenir.

Asana: Beden duruşu üzerinde çalışılır. Daha çok fiziksel hareketlere odaklanılır. Bu aşamada kişilerin bedensel dirayetleri, sabrı ve kararlılığı da geliştirilmeye çalışılır.

Pranayama: Nefes egzersizleri yapılır. Derin ve uzun nefeslerle nefes kontrolü sağlanır. Postür duruşu bu adımda da önemlidir.

Pratyahara: Dış dünyadan izole olunan aşamadır. Kişi dış dünya ile bağlantısını kopararak, içine döner.

Drahana: Tutmak anlamına gelen Drahana basamağında daha çok odak üzerine çalışılır. Kişinin dikkatini ve bakışlarını bir noktada sabit tutması sağlanır.

Dhyana: Meditasyon basamağıdır. Kişi dışarıda olup biten her şeyi ve kendisini de kabullenmiş, bedenini esnetmiş ve güçlendirmiştir. Ayrıca dirayetini geliştirmiş ve odaklanmayı öğrenmiş bir şekilde kendini meditasyona bırakır. Diğer düşüncelerden arınarak kendiyle ve var olan her şeyle barışmaya yönelir.

Samadhi: Kişi parçası olduğu ve iç içe geçtiği evrenle bağ kurar.

Ashtanga ve Hatha Yoga Farkı Nedir?

Özünde birbirinden beslenen yoga stilleri olsa da Hatha Yoga ve Ashtanga arasında farklılıklar bulunur.

  • Ashtanga yoga daha dinamik bir yoga stiliyken Hatha Yoga daha durağandır. 
  • İkisi de benzer hareketleri yapsa da Hatha Yogada bu hareketlerde sabit kalarak meditasyon yapmayı, Ashtanga ise hareketleri birbirinin peşi sıra yaparak bedeni ateşlemeye odaklanır.
  • Ashtanga yogada harcanan enerji daha fazladır.
  • Hatha yogada kaslar uzun süre aynı pozisyonda tutulduğundan kaslar daha fazla dirayet kazanır.
  • Ashtanga yoga hareketli şekilde odağı korumaya çalışır. Hatha yoga odağı sabırla korur.
Tasarlab