ASMR Nedir? Nasıl Yapılır?

İnsan temelde karşısındakini ve çevreyi etkilemek amacıyla iletişim kurar. Bir bilgiyi almak, karşımızdakine bir şey anlatmak ya da sadece eğlenmek nedenleri sıralanabilir; ancak altta yatan temel sebep bir etkileşim yaratmaktır. İnsan mağarada yaşadığı dönemlerden itibaren ister duvarlara resimler çizmek isterse bilgisayar kodları yazmak aracıyla olsun, iletişime geçmeyi, çevresini etkilemeyi ve dönüştürmeyi sürdürmüştür.

Günümüzde hızla değişen ve gelişen teknoloji ise insanın iletişim şeklinde değişikliğe sebep olmuş, iletişimde baş aktör haline gelmiştir. Zaman ve mekanın önemini yitirdiği bu yeni iletişim ortamında insanların nasıl bir iletişim şeklini tercih ettiği, bu tercihin nelerden ve nasıl etkilendiği ise ilgi çekici bir konu haline gelmiş durumda. İletişim kurma, sosyalleşme, kabul görme, birliktelik sağlama, özdeşlik kurma, beğenilme gibi sosyal ve psikolojik ihtiyaçlarımızı hangi kitle iletişim araçlarından sağlıyoruz.

Herta Herzog bunu açıklayabilmek için “Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı”nı ortaya atıyor. Neden bazı insanlar televizyon haberlerini izliyorken bazıları radyodan dinlemeyi tercih ediyor? İnsanlar bu medya araçları ile ne yapıyor? Neden Facebook yerine Instagram kullanıyorsunuz?

Aslında bu yaklaşım medyanın ve içeriklerinin size ne yaptığı değil sizin bu medyayı ve içerikleri tercih etmenize sebep olan “şeyler” üzerine yoğunlaşıyor. Bu yaklaşımı anlayabilmek için verilebilecek örnekler arasında belki de en isabetlisi “ASMR” videoları. ASMR açılımı “Autonomous Sensory Meridian Response” yani Otonom Duyusal Meridyen Tepki olan duyusal tepkiler içeren videolar, onları izleyenleri uyararak sıcaklık, karıncalanma, gıdıklanma ve daha birçok fenomen yaratıyor. Bu videolarda maruz kalınanlar ise fısıltılı bir ses tonu ile konuşmak, alüminyum folyo ya da bu şekilde hışırtılı ses çıkarabilecek materyallerden çıkan sesler, tırnakların sert bir yüzeye vurulması ile çıkarılan sesler veya son dönemde oldukça ünlenen sesli bir şekilde yemek yeme videoları! Aklınıza “ASMR zararlı veya faydalı mı?” gibi sorular gelebilir. Uzmanlar ASMR’yi herkesin yaşamadığını ancak yaşayanların da başın tepesinden başlayıp omurgayı takip eden ve uzuvlara doğru ilerleyen bir karıncalanma olarak tanımladıklarını ifade ediyorlar. Yani aslında sadece istemsiz bir tepki.

ASMR Yayını Nedir?

Youtube’da ASMR’yi tetikleyen 13 milyondan fazla video bulunuyor ve bazılarının izlenme sayıları yine milyonları buluyor. ASRM’nin açıkça kullanıldığı ve özellikle dikkat çeken ilk reklam çalışmalarından birisinin 2019 yılında yapılan Super Bowl turnuvasında yayınlanan bir içecek reklamı olduğu söyleniyor. Bu reklamda fısıltılı ses tonu, tırnakların masaya vurularak çıkardığı ses ve içeceğin dökülürken çıkardığı ses gibi elementler kullanılıyor. Coca Cola’nın yıllardır kapağın açılması, buzlu bardağa dökülen kolanın sesi, içen kişinin boğazından geçerken çıkardığı yutkunma sesi ve sonra gelen rahatlama yani “oh!” ifadesi de bu konsept içinde değerlendiriliyor.

Bu videoların en ünlülerinden bir tanesi olan “Mukbang” videolarında kamera karşısında birbirinden farklı ve karışık yemekler yeniyor ve izleyenler bu yemek yeme sesi nedeniyle izlemeye devam ediyor. Bu videoları izlerken kişilerin çıkan seslere verdikleri tepki daha sakin, rahatlamış ve hatta uykulu bir duygu durumuna girmeleri oluyor. Buna bağlı olarak aksiyete, depresyon, stres ve hatta uykusuzluk için bu videoları kullanan kişiler bulunuyor. Yani kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında değerlendirecek olursak bu yeni medya modern insanın kaygılarını ve stres seviyesini azaltmaya yardımcı olma işlevi nedeniyle bu izlenme oranlarına ulaşıyor. Merakını cezbedebildiklerimiz varsa şimdiden iyi seyirler ve dinlemeler diliyoruz.

Tasarlab