Beden Formunuza Göre Uygun Egzersizler

Beden tipinizin aynı zamanda yağ depolama alanlarınızı, güçlü ve hassas noktalarınızı işaret ettiğini biliyor muydunuz? Aynı zamanda gıdaların belli bölgelerde daha fazla yağ biriktirdiği, egzersizlerin ise bölgesel kas güçlendirme işlevi ile vücut formuna katkıda bulunduğu da bir gerçek. Hal böyle olunca beden tipine göre egzersiz ve beslenme düzeni oluşturmak da kaçınılmaz oluyor. Öncelikle belirtmek gerekiyor bu yazıda kadınları kapsayacak şekilde yazılmış olup, kadın beden formlarına göre egzersiz ve beslenme önerisinde bulunacaktır.

Kadın beden formları genel olarak 4 farklı şekilde incelenmektedir. Dikdörtgen, armut, kum saati ve elma ile sembolize edilen bu formlar aynı zamanda vücudun yağ ve kas dengesi hakkında da bilgi vermektedir.

Armut Vücut Tipi

Armut vücut tipi omuzların ve belin dar olup, kalça, basen ve bacakların ise kalın olduğu vücut tipidir. Bu beden formunda kişilerin alt bedeninde yağlanma sık olurken, bel ve omuz kısımları daha ince kalmaktadır. Elbette kilonun artmasıyla bel, göğüs, omuz ve sırt bölgelerinde de yağlar artsa da bu bölgelerdeki oran alt bedenin yağlanma oranına göre daha düşük olacaktır.

Belirtmek gerekir ki ülkemizde en sık görülen beden formu armut vücut tipidir.

Egzersiz Önerileri

Armut vücut tipinde alt bedenin kalın olması daha bacakların daha kısa görünmesine sebep olabilmektedir. Bu sebeple buradaki kasları güçlendirse de şişirmeyecek bir egzersizler önerilmektedir.
Örneğin bisiklet gibi egzersizler üst bacağın daha kalın bir görünüm kazanmasına sebep olduğu için bu vücut tipine önerilmemekte onun yerine koşu ya da ip atlama önerilmektedir.

Bir diğer detay ise iç bacak, dış bacak gibi ağırlık ya da pilatesle çalışılabilecek hareketler önerilmektedir. Armut vücut tipine sahip olan kişilere önerilen bir başka şey ise iliopsoas kasını çalıştıran egzersizler; arka üst bacak ve kalça egzersizleri ile bu bölgelerdeki yağlanmaları düzgün bir form kazandırılması. Eğer bu bölgelerdeki kaslar hareketsiz ve güçsüz bırakılırsa zamanla yağlar selülit ve sarkmalara sebep olabilmektedir.

Armut vücut tipinde gövdenin ince ve dar olması bu bölgelerin güçsüz görünmesine sebep olabilmektedir. Pilates ve ağırlık antrenmanlarıyla omuz, sırt, karın ve göğüs kaslarının güçlü hale getirilmesi beden formunu da daha dengeli bir görüntüye kavuşturacaktır.

Beslenme önerileri

Armut tipine sahip olan kişilerin beslenme düzenini kökten değiştirmesi gerekmiyor fakat kimi gıdalardan bilhassa kaçınmak ve kimi gıdalarda da diğer seçeneklere yönlenmeleri gerekecektir.

Örneğin nişastalı ürünler, tatlılar patates kızartması ve kafein bu vücut tipinin en riskli yiyeceklerdir. Nişastalı ürünler ve patates kızartması kalça ve üst bacak bölgesinde yağ depolanmasına sebep olmaktadır. Kafein ise bu bölgede selülit oluşumunu artırmaktadır. Bu beden formunun hali hazırda kalça ve üst bacakta yağ depoluyor olması, bu gıdaları riskli hale getirmektedir.

Küçük değişiklikler yapılması gereken yiyecekler de bulunmaktadır örneğin et türünde tercihi omega yönünden zengin gıdalardan kullanmak, yağ oranı düşün et tercih etmek; süt e süt ürünlerinde yarım yağlı olan ürünlere yönelmek de basit ama faydalı seçimler olacaktır.

Kum Saati Vücut Tipi

Kum saati vücut tipine sahip olan kişilerin omuzları geniş, beli ince ve kalçaları beline göre kalın olmaktadır. Bu vücut tipi; omuz, kalça orantısı ve bel boşluğuyla birlikte diğer vücut tiplerine göre daha dengeli bir forma sahiptir ve bedenin yağ depolama bölgeleri de dengeli dağılmıştır.

Egzersiz Önerileri

Kum saati vücut tipine sahip olan kişiler çoğunlukla tüm egzersizleri yapabilirler. Açık hava sporları, pilates, yoga, dans ve ağırlık onlar için uygundur. Bununla birlikte sırt kaslarını ve omuz kol uzantılarını da güçlendirmeleri tavsiye edilir. Bu beden formunda akşam saatlerinde spor yapmak daha etkili olacağı gibi aşırı sporlardan da kaçınmaları önerilmektedir.
Zayıflama ve diyet süreçlerinde uzun ve dengeli bir süreç izlemeleri yararlarına olacaktır.

Beslenme Önerileri

Kum saati vücut tipine sahip olan kişilerin karbonhidrat, doymuş yağ ve kafeinden uzak durması önerilmektedir. Akdeniz diyeti gibi bol yeşillik, balık ve yağsız et içeren beslenme düzeni kum saati vücut ipi için idealdir.

Diğer et, süt ürünlerinde yağsız olanı tercih etmek faydalarınadır. Aynı zamanda bu vücut tipinde de selülite yatkınlık olduğu için kafeinden uzak durması önerilmektedir.

Dikdörtgen vücut tipi

Düz, kıvrımı az olan hatları tanımlayan dikdörtgen vücut tipindeki kişiler genel olarak kilo problemi yaşamazlar. Kilo alma halinde yağ dengeli bir şekilde dağılır ve vücut hatları maskülendir.

Egzersiz Önerileri

Dikdörtgen vücut tipine sahip olan kişiler eğer kıvrımlarını artırmak istiyorsa; kıvrım bölgelerindeki kasları büyütecek ve diğer bölgelerin de dirayetini artıracak şekilde egzersiz yapmaları gerekir. Örneğin; squat gibi hareketlerle popo kıvrımlarını belirginleştirebilirler.

Diğer bölgelerde iç kası güçlendiren ve zarif bir form kazanılmasını sağlayan pilates hareketlerine yönelebilirler. Ağırlık kaldırmak ve hızlı yoğun hareketlerle çalışmak yerine uzun süreli duruşlarla egzersiz yapmaları tavsiye edilir.

Dikdörtgen vücut tipinde olan kişilerin koşu, yürüyüş, ip atlama gibi kardiyo egzersizleri yapmaları da gerekmektedir.

Beslenme önerileri

Selülit yapan içecek ve gıdalar, doymuş yağ, fast food herkes için olduğu gibi dikdörtgen vücut tipi için de risklidir.

Bol su tüketmelerinin yanı sıra en zengin beslenmeyi kahvaltı öğününde yapmaları tavsiye edilir. Şeker oranı yüksek gıdalardan bilhassa kaçınmaları gerekir çünkü bu gıdalar zamanla insülin direncine sebep olabilir. İnsülin direnci yağların karın bölgesinde toplanmasına ve halihazırda kalın olan bir bölgenin daha kalın görünmesine sebep olabilir.

Elma Tipi Vücut

Alt bedenin ince, üst beden bölgelerinin ise kalın olduğu vücut tipidir. Bu beden formuna sahip olan kişiler kilo aldığında kiloyu ilk olarak göğüs, karın ve kol bölgelerinden alırlar. Boyun, gıdı ve yüz çevrelerinde de diğer vücut tiplerine göre daha fazla yağ toplarlar.

Bununla birlikte elma tipi vücuda sahip olan kişilerin kilo almamak için ekstra özen göstermeleri gerekmektedir. Çünkü depolanan yağlar iç organların çevresinde biriktirilir ve bu kronik hastalıkların tetiklenmesi için bir sebeptir.

Egzersiz önerileri

Bu kişilerin egzersizi ve hareketli yaşamı dönemsel değil yaşam boyu sürdürmeleri gerekmektedir. Çünkü yukarı da belirttiğimiz üzere kilo almaları diğer vücut tiplerine göre daha tehlikelidir.
Yürüyüş, koşu, bisiklet, ip atlama gibi kardiyo egzersizleri günlük rutinlerine dahil etmeleri gerekir. Yapılan egzersizlerde öncelik her zaman tüm vücut kasları olsa da bölgesel çalışmalara yöneldiklerinde şunlara dikkat edebilirler:

Zayıf olan alt bacak, üst bacak ve popo kaslarını büyütecek egzersiz hareketlerinde ağırlık kullanabilirler. Böylece alt beden hatları daha belirgin hale gelecektir.

Üst bedene yönelik hareketlerde kasları güçlendirmeye yönelmeleri gerekmektedir. Bu esnada pilates ve yogadan faydalanabilirler. Bu bölgeye yönelik egzersizlerde hafif ağırlık tercih edebilir ya da beden ağırlığıyla yetinebilirler. Amaç kasları büyütecek değil, daha dirayetli hale getirecek uzun ve yavaş hareketler olmalı. Bel ve sırtı güçlendirmeleri, duruş bozukluklarından kaçınmaları bu vücut tipi için daha önemlidir.

Beslenme önerileri

Balık, yeşillik ağırlıklı beslenmeleri gerekmektedir. Karbonhidrat, şeker gibi yağ oranı yüksek etten de uzak durmaları gerekmektedir. Tavuk ve kırmızı et türünde yağsız bölgeleri seçmeleri ve ızgara usulü ya da salatanın içinde tüketmeleri gerekmektedir.
Alkol de bu vücut tipi için fazlasıyla risklidir.

Tasarlab