Daha Güçlü Bir Zihin İçin Yapabileceğiniz 9 Zihin Egzersizi

Hızlı refleks, gelişkin motor becerileri, kuvvetli hafıza, algı açıklığı… Güçlü bir zihin dediğimizde aklımıza ilk gelenler bunlar oluyor.

Eğitimimizde, günlük hayatımızda, işimizde, ilişkilerimizde hatta ruh halimizde bile fazlasıyla etkili olan zihnimizi en verimli haliyle kullanmak birçoğumuzun temel isteklerinden biri. Geç yorulan, çabuk kavrayan, algıladığını anımsayan ve savunma becerileri gelişkin olan bir insana dönüşmeyi kim istemez…

Bu yazıda zihnimizi güçlendirdiğimizde bedenimizde ve hayatımızda var olacak olumlu etkileri ve zihnimizi güçlendirmek için yapabileceğimiz egzersizleri konu aldık.

Güçlü Bir Zihnin Getirileri

Güçlü bir zihin yalnızca zeka üzerinde değil bedenimiz ve dolaylı yoldan hayatımız üzerinde de etkilerinin. Zihnin yani beynin bedenin hakimiyetini elinde tuttuğunu, onu yönettiğini düşünecek olursak bunun hiç de mantıksız olmadığını fark edeceksiniz. Sağlıklı bir zihnin beden işlevlerinde daha etkin rol oynaması; refleksleri, savunma becerilerini, beden aktivasyonlarını olumlu etkilediği gibi kişinin bu iyileşmeleri bir döngü haline getirmesine de katkı sağlıyor. Güçlü bir zihnin bir diğer olumlu etkisi ise ruh halimiz ve hayatımızı yönetme becerimiz. Zihinsel yorgunluk stresle başa çıkma, kabul etme, çözümleme ve üstesinden gelme gibi becerilerimizi azaltırken beraberinde yeni mental yorgunluklara da sebep olabiliyor.
Bu durumu bir bebeğin davranışlarıyla örneklendirmek gerekirse:

Bebeklerin zihninin açık olduğu zamanlarda keyifli olduğunu ve kavrama potansiyellerinin yüksek olduğunu biliriz. Sıklıkla duyduğumuz bir diğer açıklama ise mutsuz, tahammülsüz, ağlayan bir bebeğin uykusunun gelmiş olduğu yani zihninin yorgun olduğudur.

Genel anlamda değerlendirecek olursak: Nasıl ki bir bebek zihninin kapanmak istediği evrelerde mutsuz ve memnuniyetsiz tepkiler veriyorsa biz yetişkinlerin tepkisi de benzer ölçektedir. Eğer mental yorgunluğunuz varsa, algılarınızı kapatmış durumdaysanız olaylar sizin için daha yorucu, yıpratıcı ve tahammül edilemez boyuta gelebilir.
Mutlu bir insan olarak yaşamanın formülü ise başımıza gelenler kadar onları nasıl karşıladığımızla ilgilidir.

Zihin Güçlendiren 9 Egzersiz

Değiştirip keşfetme oyunu: Beynimizin sabit tanımlarını değiştirmek ve ona yeni bir tanımlama alışkanlığı kazandırmak zihnin güçlenmesinde etkili bir egzersizdir. Bunun için yapmanız gereken daha önce bildiğiniz ve keşfettiğiniz nesne ve objeleri başka bir forma dönüştürerek ya da ters çevirerek yeniden incelemektir. Bu şekilde objenin ya da nesnenin yeni şekli ile asıl şekli arasındaki bağlantı noktalarını da yakalamaya çalışabilirsiniz.

10 şey oyunu: Oyun şu şekilde oynanıyor. Elinize bir nesne alın ve bu nesneyi araç olarak kullanabileceğiniz 10 şey bulunç Oyunu eğlenceli hale getirmek için grup halinde oynayabilir, bulduklarınızı grup arkadaşlarınızla paylaşabilirsiniz. Bu oyunun pratik geliştirmekte ve ufuk açmakta faydası olacaktır.

Sabah aktiviteleri: Günün ilk saatlerinde yani ayılma aşamalarında ne yaptığımız da zihnimiz üzerinde oldukça etkili. Sabah uyandıktan sonra yapacağınız bir yürüyüş, güne pozitif bir başlangıç günün daha iyi gelmesinin yanı sıra beynin istekli olmasını ve algının açılmasına da katkı sağlayacaktır.

Sosyal aktiviteler: Zihnimiz gücünü olumlu hislerden ve etkileşim içinde olmaktan da almaktadır. Sosyal aktiviteler ruh halimizi olumlu etkilediği gibi, sohbetler esnasında konuştuğumuz şeyler ve güvende hissettiğimiz alanlarda girdiğimiz etkileşimler de algının sınırlarını zorlayabilir. Sosyal aktivitelerin kazanıma dönüşmesi elbette bu aktivitelerin içeriğiyle de ilgilidir. Arkadaşlarınızla zihnin ve bedenin kullanıldığı egzersizler yapmak bunların gelişmesinde etkili olacaktır.

Gözlerinizi kapatarak duş alın: Düşünmek kimi zaman zihnin gücünü artırırken kimi zaman zihni yormaktadır. Olumsuz düşüncelerle gereğinden fazla oylanmak zihnin kapasitesini ve gücünü zayıflatsa da keyifli hissettiğimiz dakikalarda hayal kurmak ve duyulara odaklanmak zihni güçlendirmektedir. Duş esnasında gözlerinizi kapatarak görme eylemini sonlandırmak ve sadece su akışını hissetmek duyularınızın açılmasına ve beyne yeni sinyallerin gitmesine sebep olacaktır. Bu esnada olumlu hislere ve hayallere odaklanmak da zihnin açılmasına yardımcı olmaktadır.

Karanlık bir odada yapabilecekleriniz: Duyuların işlevi ile zihnin güçlenmesini sağlayacak bir diğer egzersiz de karanlık oda da sınırları zorlamak. Bu esnada koku, doku, ve duyma becerileriniz kullanarak yön bulmaya çalışmanız, etrafınızdaki cisimleri bir başka yönüyle tanımlamanız ve göze kıyasla daha az kullandığınız duyularınızı çalıştırmanız hem onların hem zihninizin güçlenmesini sağlayacaktır.

İnceleme yapmak: Bir günde onlarca belki yüzlerce şey ile karşılaşıyor ve o şeyleri genel hatlarıyla tanımlayarak geçiştiriyoruz. Gördüğümüz, duyduğumuz, dokunduğumuz ve kokladığımız şeyleri daha detaylı incelemek ve onların üzerinde düşünmek de zihnimizin ve hafızamızın güçlenmesini sağlamaktadır.

Okuma oyunları: Sesli kitap okumak, tonlamalar yapmak, tersten okumak, kelimeleri eş anlamlısıyla değiştirmek, yeni kelimeler üretmek gibi okuma teknikleriyle zihninizi zorlayabilir ve güçlendirebilirsiniz. Yeni düşünme biçimleri, tanımların kapsamını genişletmek, kelime haznesini genişletmek hem zihninizi güçlendirecek hem de anlama potansiyelinizi artıracaktır.
Derine inin ve tekrarlayın: Pekiştirmek zihin pratiklerini geliştirirken hafızanın güçlenmesini ve konu hakimiyetini de beraberinde getiriyor. Yeni öğrendiğimiz kelimelerin, terimlerin, konuların üzerinde düşünerek onların mantığını anlamaya çalışarak, neden sonuç ilişkisini kurmaya çalışarak, araştırarak ve tekrar ederek daha güçlü bir zihne sahip olabiliriz.

Dil öğrenmek: Yeni bir dil öğrenmenin en iyi zihin pratiklerinden biri olduğunu biliyor muydunuz? Çoğumuz dili zorunlu ya da kültürel sebeplerden öğrenmek istesek de yeni kelimeler, yeni gramerler daha kapsamlı düşünebilmemizi ve zihnin güçlenmesini sağlıyor. Yapabileceğiniz bir diğer dil egzersizi ise günlük hayatta duyduğunuz kelimeleri, cümleleri bir başka dile çevirmeye çalışmak.

Tasarlab