Düzenli Yürüyüş Yapmanın Faydaları Nelerdir?

Sağlıklı yaşam sürmenin başlıca şartlarından biri de düzenli olarak yürüyüş yapmak. Haftanın en az 4 günü yaklaşık 1 saatlik yürüyüş yapmanın hem fiziksel hem de ruhsal sağlığa iyi geldiği, uzun ve sağlıklı bir yaşam için gerekli olduğu biliniyor. 

Bu yazımızda düzenli yürüyüş yapmanın beden ve ruh sağlığı üzerindeki olumlu etkilerini konu edindik. 

Metabolizma Hızlanır

Her insanın hareketsiz, aktif yaşamdan uzak geçirdiği dönemler olsa da bu dönemleri oldukça kısa tutmak gerekir. Çünkü doğasında eylem bulunan insanın eylemden yoksun kalması, sağlığının da zaman içinde bozulması anlamına gelir. Yavaşlayan, durağanlaşan bir bedenin sistemleri, organları da yavaşlamaya durağanlaşmaya ve sorumluluklarını ihmal etmeye başlar. Uzun süredir kendinizi miskin hissediyorsanız fark edeceğiniz şeylerin başında boşaltım sisteminizin aksaklık çıkardığı olacaktır. Önce bağırsaklarınız yeterince aktif çalışmadığını sonrasında solunum sisteminizin yani akciğerinizin, boşaltım sisteminizin yani kalbinizin sorunlar çıkarmaya başladığını görürsünüz. 

Düzenli yürüyüş yapmanın en önemli faydası da metabolizmayı hızlandırarak bu sorunların önüne geçmesi, bedenin işlevlerini yerine getirmesi için onu motive etmesidir.
“Neden yürüyüş yapmalıyız? “ sorusunun ilk cevabı budur: metabolizmayı hızlandırarak bedeni ayakta tutmak için.

Akciğer Kapasitesi Genişler

Düzenli olarak yürüyüş yapmanın bir diğer anlamı düzenli olarak nefes egzersizi yapmaktır.  Hafif, orta, sert tempolu olarak düzenlediğiniz yürüyüşlerde solunum yollarınız daha aktif hale gelir ve akciğer kapasiteniz genişler. Eğer yeni spor yapmaya başladıysanız ya da yeni yeni düzenli yürüyüş yapmaya başladıysanız bu etki kısa süre zorlayıcı olabilir. Yürümek, yokuş çıkmak, hızlanmak ilk birkaç gün sınırlarınızı zorlayabilir ve nefes nefese kalarak kısa sürede bitirmek isteyebilirsiniz. Fakat devam ettiğiniz halde akciğeriniz genişler ve ileriki zamanlarda çok daha rahat spor-yürüyüş yapmanıza olanak sağlar. 

Akciğerin genişlemesi ve doğru nefes almanın bir diğer getirisi ise beyninize giden oksijenin zihin sağlığınızı desteklemesidir. 

Kalp Sağlığında Etkilidir

Yürüyüş yapmaya başladığınızda bedeniniz uyanmaya, açılmaya başlar ve bütün sistemlere şu mesajı gönderir: harekete geç. Siz harekete geçtiğinizde dolaşım sisteminiz de canlanır ve kalbi daha iyi çalıştırmaya başlar. Kısaca düzenli yürüyüş yapmak aynı zamanda düzenli kalp egzersizi yapmaktır. Bütün kaslar gibi kalp kasının da güçlenmeye, aktif olmaya ihtiyacı vardır ve bu güce eriştiğinde damar sağlığında da olumlu etkiler yaratır. Güçlü kan pompalayan bir kalp damar tıkanıklıklarının da önüne geçer. 

D Vitamini Almanıza Yardımcı Olur

Gün içinde yaptığınız yürüyüşler sağlıklı oranda D vitamini almanıza da yardımcı olur. Yaz ve bahar aylarında günün ilk saatlerinde, akşam üstü saatlerinde güneşi görecek şekilde yürüyüş yapmanız ise oldukça faydalıdır. Bu esnada cilt ve kemikleriniz ihtiyaç duyduğu D vitamini emilimi sağlanır. Ama elbette hatırlatmak gerekir: özellikle yaz aylarında günün sıcak saatlerinde güneşe çıkmanız değil ondan kaçınmanız akıllıcadır. Çünkü bu saatlerde hem yoğun güneşe maruz kalmak hem de tansiyon ve nabzı hızlandırmak sağlığınız için olumsuzdur. Kış aylarında zaman diliminizi daha serbest bir şekilde ayarlayabilirsiniz.

Sağlıklı Bir Cilt İçin Düzenli Yürüyüş

D vitaminin alınması cilt sağlığını destekler. Bunun yanı sıra düzenli spor yapmanın cilde sağladığı ikinci bir fayda vardır: toksin atmak. Bedeninizdeki kir ve toksinleri atmanın en iyi yollarından biri terlemektir ve düzenli yürüyüşlerle birlikte bunu kolayca sağlayabilirsiniz. Aynı zamanda dolaşım sisteminin harekete geçmesi ve kan akışının hızlanması da, yürüyüşle birlikte düzenlenen hormonlar da cilt sağlığını desteklemektedir. 

Stresten Uzaklaştırır

Yürüyüş yapmak hem fiziksel etkileriyle hem de psikolojik etkileriyle stresten uzaklaşmanıza yardımcı olur. Yürüyüşle birlikte hızlanan metabolizma, düzenlenen hormonlar daha sağlıklı düşünmenize ve sakinleşmenize yardımcı olur. Aynı zamanda stresli alandan uzaklaşmak, kendine vakit ayırmak bedensel olarak sağlıklı hissetmek de stresten uzaklaşmanızı sağlar. 

Ne Zaman Yürüyüş Yapılmalıdır?

Düzenli yürüyüş yapmak istiyorsanız aslında bunu günün her saatinde yapabilirsiniz. Fakat gün içinde daha verimli saatler ve yaz aylarında güneşten sakınmanız gereken saatler de var. 

Yukarıda da belirttiğimiz gibi yoğun güneş ve bunaltıcı sıcak altında spor yapmak beden sağlığınızı olumsuz etkileyebilir. Bunun yanı sıra sabah saatlerinde yürüyüş yapmak hem yağ yakımının hızlanmasını hem de bedenin güne hazırlanmasını sağlar. Akşam saatlerinde yaptığınız spor ya da yürüyüş bedeniniz için elbette olumlu bir aktivitedir. Fakat hali hazırda günü tamamlamış olan beden yağ yakımında daha isteksiz olabilir. Sabah ve akşam saatleri arasındaki farklılıklar oldukça düşük oranlara sahiptir. Bu nedenle siz kendinize en uygun saatte yürüyüş ya da spor yapabilirsiniz. 

Tasarlab