Ekoterapi Nedir? Doğa Terapisini Faydaları Nelerdir?

Son yüzyıllarda sanayileşme ve şehirleşmeyle birlikte gelen hastalıklar arasında kaygı bozukluğu, anksiyete ve depresyon da yer alıyor. Depresyon, stres ve kaygıda doğadan uzak kalmanın, betonarme olan bir hayata kitli kalmışlık hissinin etkili olduğu; uzmanlar tarafından da kabul edilen bir gerçek. Bu sorunlar ve aynı zamanda insanların tabiata duyduğu yeni terapi yöntemlerini de beraberinde getiriyor. Bunlardan biri de ekoterapi. Kimi zaman oluşacak stres ve kaygı yükünü azaltmak kimi zaman ise hali hazırda bulunan yükü azaltmak için ekoterapi uygulanıyor. 

Doğanın İyileştirici Gücü

İnsanlık olarak daha zengin, konforlu ve uzun yaşama arzumuz; zaman içinde yeni yapılar ve teknolojiler icat etmemize sebep oldu. Doğanın çetrefilli işlerinden ve yavaş bulduğumuz döngüsünden uzaklaşma ve tüketim arzumuzun çoğalması ise bizleri betonarme yapıların, sanayinin, şirketlerin ve stresli bir yaşamın içerisinde bıraktı. Öyle görünüyor ki konforumuz ve hırslarımız için feda ettiklerimiz bugün bir yoksunluk olarak çıkıyor karşımıza. Bunların en başında da doğa geliyor. 

Parçası olduğumuz tabiatın içinde bulunmak; ağaçlarla, denizlerle, nehirle, toprakla, hayvanlarla vakit geçirmek bizlere her zaman iyi gelmiştir. Bir ağacın gölgesinde otururken hissettiğimiz ferahlık, toprağa bastığımızda arındığımız stres, hayvanlarla karşılaştığımızdaki sevincimiz ve suyun içerisinde bulduğumuz huzur… Her biri tıpkı bir meyve gibi doğaya ne kadar bağlı olduğumuzun, onun bir parçası olduğumuzun hatırlatması gibidir.

Beşeri imkanlarla bir araya getirdiğimiz kimyasallar, paketlenmiş gıdalar yediğimizde bozulan sağlığımız; doğal olana yöneldiğimizde iyileşmeye yüz tutmamız da tam da doğaya göre olduğumuzun bir kanıtı gibidir. Doğanın iyileştirici gücü bir mucizeden çok aramızdaki bağ ve ihtiyaçlarla ilgilidir. Doğa bize, bizler doğaya göreyiz. 

Ekoterapi Nedir?

Ekoterapi; yukarıda bahsettiklerimizin bilinciyle gerçekleştirilen bir terapi yöntemidir. Terapinin özünde doğaya duyulan özlemin ve yoksunluğun giderilmesi, insanın huzurlu ve dingin hissettiği alanlarda vakit geçirmesi yatar. Toprak üzerinde ya da su içerisinde doğal zenginliklerin eşliğinde geçirilen vakitle stres ve kaygıdan uzaklaşılarak, zihinsel ve ruhsal sağlığın güçlendirilmesi amaçlanır. 

Bunun için yapılması gereken ilk şey ise doğaya dönük vakit planlaması yapmak ve alışkanlık edinmeye çalışmaktır. Yaşadığımız alan (ev ve iş yeri) içerisindeki düzenlemeler de ekoterapi için bir o kadar önemlidir. Evde ve iş yerinde çiçek ve bitki yetiştirmek de ekoterapinin bir parçasıdır. 

Ekoterapi için Neler Yapmalısınız?

Ekoterapiyle daha iyi hissetmek, daha zinde ve keyifli bir yaşam sürmek için yapmanız gerekenler şöyle. 

Daha çok yürümeye özen gösterin ve bunun için mümkün olduğunca yeşil alanları tercih edin. Her gün 30 dakika yeşile yakın zaman geçirin ve hareket halinde olmayı önemseyin. Unutmayın ki hareket etmek, aktif olmak insan doğasının bir gerçeği.

Evden çalışıyorsanız ya da ofisten uzaklaşarak çalışma imkanına sahipseniz bunu zaman zaman yeşillik alanda yapmaya çalışın. Buradaki temel amaç doğada geçirilen vakti mümkün olduğunca artırmaktır. 

Tatil günlerinizde planlarınıza doğa aktivitelerini ekleyin ve bunu bir sorumluluk olarak görün. Bu planlar doğa sporları üzerine de doğa eşliğinde sanat yapmak üzerine de olabilir. 

Buluşmalarınızı mümkün olduğunda doğal yerlerde organize edin. Arkadaşlarınız kafe ve restoranlardan çok şehir parklarına, sahillere ve piknik alanlarına davet edin. 

Mümkün olduğunca sporunuzu doğada yapmaya çalışın. Spor salonlarından ve evden çok açık havada spor yapmaya yönelin. Apartmanınızın bahçesinde ip atlamak bile faydalı olur. 

Evde bitki yetiştirin ve balkonunuz varsa yeşille donatmaya çalışın. Yaşadığınız alanda yeşile yer açmak size gün içerisinde iyi hissettirir.

Arkadaş ve ailenizle ormana gidin. Burada çevreye zarar vermeden bir gezinti düzenleyin ve ağaçlar arasında vakit geçirin. Bir nevi orman banyosu yapın. 

 

Tasarlab