Emeklilik Sendromu Nedir? Nasıl Başa Çıkılır?

Emeklilik gevşeme ve emeğinizin meyveleri alacağınız bir zaman gibi görünse de, bazen bunun yerine depresyon duygularına yol açabilir. Birçok insan için iş bir yararlılık ve amaç duygusu getirir. Kişinin ailesi ve toplum için yararlı olduğunu görmesi ve bunu devam ettirmeyi istemesi emeklilik sendromuna neden olabilir.

Kişinin benlik duygusu, yaşamak için yaptıklarına çok güçlü bir şekilde bağlıdır ve emeklilikle birlikte, kim olduğunu ve değerlerinin ne olduğunu anlamak için mücadele eden kişilerde depresyon ortaya çıkabilir.

Emeklilik sendromu söz konusu olduğunda depresyonun ortaya çıkmasının bir başka nedeni, evdeki dinamiklerin değişmesidir. Eşlerden birinin veya her ikisinin de çalışıyor olması durumunda, şimdi her iki eş birlikte evde daha fazla zaman geçiriyor olabilir. Roller değişiyor olabilir ve ortak karar almaya daha fazla ihtiyaç duyulabilir. Yeni bir denge sağlanıncaya kadar, eşler arasında çatışmalar yaşanabilir ki bu da psikolojik olarak çıkmaza girmenize neden olabilir. Emeklilik sendromunun ortaya çıkmasındaki asıl neden ise kişinin yaşlandığının farkına vararak ölüm ve hastalık gibi durumların ortaya çıkabileceğini daha fazla düşünmeye başlamasıdır.

Emeklilik Sendromuyla Nasıl Başa Çıkılır?

Birçok uzman, yeni emeklilerin hayatlarının bir sonraki aşamasına daha kolay geçiş yapmalarına yardımcı olmak için aşağıdaki ipuçlarını öneriyor:
Aktif kalmak: Ders almak, spor yapmak, gönüllü çalışmalara katılmak ve hatta yarı zamanlı bir işe girmek gibi zihin ve bedeni aktif tutacak şeyler yapın.

Sosyal ve aile bağlarını güçlendirin: Çocuklarınızı ziyaret edin ya da torunlarınıza bakmayı teklif edin. Arkadaşlarınızla etkinliklere katılmak için zaman ayırın. Yeni arkadaşlar edinmek için farklı mekanları keşfedin ve keyif aldığınız aktivitelere zaman ayırın.

Yeni bir amaç bulun: Belki eski kariyerinizle ilgili gönüllü çalışmalar yapabilirsiniz? Hayatınıza anlam katmanın yeni bir yolunu bulmak, bir zamanlar işte bulduğunuz amaç duygusunu yeniden kazanabilirsiniz.

Hayallerine ulaş: Belki her zaman bir müzik aleti çalmayı veya seyahat etmeyi istediniz. O halde emekli olduğunuza göre bunları yapmanın zamanı gelmiş olabilir. Artık çalışmadığınıza göre özgürsünüz ve kendinize daha fazla zaman ayırarak daha önce yapmak istediklerinizi yapabilirsiniz.

Bir program geliştirin: Tüm gününüzü işiniz etrafında planlamaya alışkın olduğunuzda, tamamen planlanmamış bir güne başlamak oldukça rahatsız edici olabilir. Bunun yerine, evin etrafında çalışacağınız, egzersiz yapacağınız veya gönüllü çalışacağınız belirli zamanlar oluşturarak kendiniz için bir program oluşturun.

Depresyonunuz Daha Ciddi Bir Hale Gelirse

Emeklilik sendromuyla beraber ortaya çıkan mutsuzluk hissinin ortadan kalkmadığını veya hayatınıza ciddi bir şekilde müdahale etmeye başladığını fark ederseniz, depresif bozukluk için profesyonel yardım almanız gerekebilir. Majör depresif bozukluğun belirtileri şunlardır:

  • Üzgün, depresif ve amaçsız hissetmek
  • Yapmaktan zevk aldığınız şeylere ilginizi kaybetmek
  • Huzursuz hissetmek
  • Uykuya dalma veya uyanma problemleri
  • İştah veya kiloda değişiklik olması
  • Düşünme, karar verme veya bir şeyleri hatırlama ile ilgili problemler
  • Her zaman yorgun hissetmek
  • Kendini değersiz veya aşırı suçlu hissetmek
  • Çaresiz veya umutsuz hissetmek
  • Bu belirtilerden birkaçını yaşıyorsanız, değerlendirme için doktorunuzu görmek iyi bir fikirdir. Size bazı sorular soracak ve depresyon belirtilerinizin tıbbi durum veya aldığınız ilaçlar gibi başka bir nedenden kaynaklanıp kaynaklanmadığını belirlemek için bazı testler yapacaktır. Depresyonunuz varsa, antidepresan ilaçlar, psikoterapi ve danışmanlık gibi çok etkili tedaviler vardır. Bu tedaviler kendinizi daha mutlu hissetmenizi ve bir şeyler yapma konusunda isteksizliğinizi azaltmaya yardımcı olabilir.

    Emeklilik depresyonu söz konusu olduğunda bununla başa çıkmak için yapabileceğiniz birçok şey vardır. Zor bir durumda kaldığınızda ailenizden ve arkadaşlarınızdan yardım istemeyi unutmamalısınız. Onların desteği ile ilaç kullanmaya gerek kalmadan kendinizi daha iyi hissedebilirsiniz. Ancak belirtiler uzun süre devam ediyorsa mutlaka bir doktora başvurmalısınız. Genel olarak, uzun süreli emeklilik sendromu için en iyi tedavi, ilaç, terapi veya danışmanlık kombinasyonudur.

    Tasarlab