Kalp Çarpıntısı (Taşikardi) Nedir? Neden Olur?

Kalp hastalıkları ve sendromları çağımızda en sık rastlanan sorunlardan. Tüketilen gıdaların doğallığını yitirmesi, hava kirliliği, stres, bedenin durağan olduğu çalışma koşulları…

Çağımızın getirileri olan bu faktörler kalp sağlığımızı da günden güne riske atıyor. Kalp çarpıntısı (taşikardi) da bu sendromlardan biri. 

Kalp Çarpıntısı Nedir?

En kısa tabirle açıklamak gerekirse: Kalp çarpıntısı kalbin yüksek tempoda ya da düzensiz şekilde çarpmasıdır. Kalp çarpıntı hızı kişiden kişiye değişkenlik gösterse bile belirlenen bir aralıkta seyretmesi gerekir. Günlük yaşamda bir insanın kalp çarpıntısı, dakikada ortalama 60-100 aralığında gerçekleşmelidir. Uyku esnasında bu aralığın altına inilebilir ya da spor yaparken 100’ün üzerine çıkılabilir. Kalp çarpıntısı (taşikardi) sendromu ise çarpıntı hızı normal seviyelerin üstünde seyreden ya da düzensiz-anormal olan kişiler için tanımlanmış bir hastalıktır. 

Bunun yanı sıra kalp çarpıntısı diğer kalp hastalıklarına da sebep olabiliyor ve kalp krizi riskini artırıyor. 

Kalp Çarpıntısı Neden Olur?

Günümüzde kalp çarpıntısı sendromuna yakalanmak için fazlasıyla sebep bulunuyor. Her yaş grubunda görülebilecek olan bu sendrom daha çok ileri yaş gruplarında ortaya çıkıyor. Kalp çarpıntısının bilinen sebepleri ise şöyle:

Genetik : Kişilerin soy geçmişinde kalp hastalıklarına sık rastlanıyorsa kalp çarpıntısı yaşama ihtimalleri artıyor. Aile ve akrabalarda kalp hastalıklarına veya kalp hastalıklarına bağlı ölümlerin sıklığına rastlanması; kalbin genetik sebeplerle risk altında olduğunu gösteriyor. 

Stres: Stresli yaşam birçok organı tehlikeye sokuyor. Beyin sağlığı, pankreas, üreme organları ve en çok da kalp… Yoğun stres altında olan kişilerin adrenalin, dopamin, endorfin seviyelerinin anormalleşmesi zamanla kalp çarpıntısı kronik hale getirebiliyor. 

Tiroit: Metabolizmadan ve haliyle dolaşım sisteminden de sorumlu olan tiroitler  dolaylı olarak kalbi de etkiliyor. Tiroit hastalıkları zamanla metabolizmanın yavaşlamasına ya da hızlanmasına sebep olurken kalp çarpıntı hızında da belirleyici hale geliyor. 

Beslenme hataları:  Kolesterol oranı yüksek gıdalarla beslenmek de kalp çarpıntısını tetikliyor. Gereğinden fazla et, yumurta, karbonhidrat ve tatlı tüketimi zamanla çarpıntı seviyelerinin anormalleşmesine sebep oluyor. 

Sigara, alkol, madde kullanımı: Bu ürünlerin sık kullanımı ya da yüksek oranda tüketilmesi kalp hastalıklarının ve kalp çarpıntısının önünü açıyor. Günümüzde birçok can kaybının sebebi sigara kullanımı, alkolizm ve madde kullanımı olarak gösteriliyor. 

Durağan yaşam: Her insanın günlük yaşamında belirli oranda hareket etmesi gerekir. Günün belli aralıklarında hareketlendirilmiş olan beden kalbi de harekete geçirerek güçlenmesini sağlar. Durağan kalmak, egzersiz yapmamak ise zamanla kalbin dirayetini kaybetmesini ve olumsuz koşullardan hızlı etkilenmesini yol açar. 

Gereğinden fazla egzersiz: Egzersiz yapmak kalp sağlığına iyi gelse de gereği kadar yapmak gerekir. Rutin egzersizler kalbi güçlendiriyor olsa da tansiyonun fazla yükseldiği antrenmanlar yapmak ya da bedenin dinlenme ihtiyacını göz ardı ederek egzersizlere devam etmek, kalp için tehdit oluşturur. 

Beslenme bozuklukları: Aşırı gıda tüketimi ya da gerekli besinleri almamak kalp hastalıklarının ve taşikardinin önünü açar. Günümüzde bilinçsizce yapılan diyetler de bu sebeplerden biridir. Birkaç günde zayıflamayı vaat eden ve temel besin ihtiyacını karşılamayan tüm diyetler kalp sağlığı için zararlıdır. 

Kafein: Çay, kahve ve asitli içecekler de gereğinden fazla tüketildiğinde kalbi tehdit eder. Günlük 1-2 fincanı geçmeyecek şekilde tüketmek yeterlidir. 

Kalp Çarpıntısı Belirtileri

Kalp çarpıntısının belirtileri şunlardır

  • Aşırı terleme
  • Tansiyon yüksekliği
  • Tıkanma
  • Göğüste baskı ve boğulma hissi 
  • Göz kararması
  • Cildin solması 

Kalp Çarpıntısı ile Nasıl Mücadele Edilir?

Öncelikle belirtmek gerekir ki kalp çarpıntısıyla mücadele ederken tıp uzmanlarına ve doktorlara danışmanız gerekir. Kendinizce alacağınız kararlar ya da başkalarının tavsiyeleri sizi iyileştirmek yerine sağlığınızın bozulmasına sebep olabilir. Spesifik olarak tavsiye edilen mucize otlar, alternatif tıp önerileri doktor tavsiyesi ve onayı olmadan uygulanmamalıdır. 

Bunun yanı sıra bilinen sağlıklı yaşam ritüellerini uygulamanız kalp sağlığınızın güçlenmesine yardımcı olacaktır. 

Bedenin vitamin mineral ihtiyacını karşılayacak ve kolesterol değerlerini kontrolde tutacak şekilde beslenmek, aşırıya kaçmadan egzersiz yapmak, stresten uzak durmak, kötücül hislere kapılmamak, kahve tüketimini azaltmak, sigara kullanmamak, eğer tüketiyorsa alkolde aşırıya kaçmamak ya da hiç kullanmamak.

Yukarıda saydıklarımız bir kişinin kalbini ve bedenini sağlıklı tutmak için edinebileceği en temel alışkanlıklardır.            

Tasarlab