Kış Depresyonu Nedir? Nasıl Başa Çıkılır?

Evlere kapandığımız ya da çalışıyorsak bile sosyal hayatta mahrum kaldığımız kış aylarında depresyona girmek de olası. Psikoloji uzmanlarının da tespit ettiği bir depresyon türü olan kış depresyonu mevsimsel etkilerin ve mevsimin hayatımız üzerindeki etkilerinin bir parçası olarak karşımıza çıkabiliyor fakat günlük rutinlerimizde yapacağımız değişikliklerle bu depresyondan kaçınabilir ya da uzman desteği ile başa çıkmayı kolaylaştırabiliriz.

Kış Depresyonu Nedir?

Kış depresyonu olarak tabir edilen depresif dönem mevsim sebepli olsa da yalnızca bir mevsim içerisinde yaşayacağımız bir depresyon olmayabilir. Uzmanlara göre kışın yaşadığımız karamsar ruh hali yaygın bir durumdur ve 2-3 haftadan fazla uzun sürdüğünde depresyonun habercisi olabilir. Bununla birlikte bu dönemde depresyona girmemiz bahar geldiğinde çıkacağımızın garantisini de vermemektedir. Depresyon döneminde geçmiş travmaların tetiklenmesi, içe kapanıklık, şevksizlik, durağanlık, yaşama küsme gibi durumlar yeni bir yaşam biçimine dönüşebilmekte ve uzun yıllar sürebilmektedir.

Kış Depresyonunun Sebepleri

Öncelikle bilmek gerekiyor ki insanlar, doğanın bir parçası olarak, çevresel faktörlerden fazlasıyla etkilenmektedir. Soğuk gibi bedeni ve yaşamda kalmamızı tehdit eden faktörler karşısında bilinçaltımızda zayıf düştüğümüz ve hayatta kalmanın zor olduğu sinyalleri yakılmaktadır. Bu elbette bilincimizin dışında gelişmektedir. Soğuğa karşı bedenin otomatik olarak dirayet göstermesi ve kendini ısıtmaya çalışması da bu sinyallerin bir parçasıdır. Yani bu sinyaller hem hayatta kalmamıza yardımcı oluyor hem de bizi demoralize ediyor olabilir.

Bu hislere karşı takındığımız tavır zamanla kendimizi güçsüz hissetmemize, yaşam şevkimizin düşük olmasına, karamsar düşüncelerin etrafında gezinmemize ve toplamında depresyona girmemize sebep olabilir. Psikologların açıklamalarına göre ise kış depresyonu kadınları erkeklere göre 4 kat daha fazla etkilemektedir. Bu farklılığın sebebi kimi zaman yaşam tarzı, kimi zaman biyolojik süreçler (hamilelik, lohusalık) kimi zaman ise kadın ve erkeklerin toplum içerisinde farklı dinamiklerle yaşam sürdürüyor olmasıdır.

Kış depresyonunu tetikleyen diğer faktörler ise bu mevsimde seratonin hormonu (mutluluk hormonu) salgılarının azalması, beynin kimyasındaki değişiklikler, sosyal yaşamdan uzaklaşmak, hareketsiz yaşam biçimi, beslenme düzeninin bozulması ve kışın kullandığımız koyu renkler olarak gösterilmektedir.

Yine de mevsimin üzerimizdeki etkisini değiştirmek güç değil, Günlük rutinimizde yapacağımız değişiklikler, kendimizi daha iyi ve sağlıklı hissetmemize ve kış depresyonuna yakalanmamıza engel olabilir.

Neler Yapmalı?

Günün erken saatlerinde açık hava yürüyüşü.
Sporun psikolojiyi daha iyi bir noktaya taşıdığı, bağışıklığı güçlendirdiği , metabolizmayı hızlandırdığı biliniyor. Bunlara ek olarak günün aydığı erken saatlerde açık havada spor yapmak serotonin salgılanmasına da yardımcı olacaktır. Gün ışığında yapacağınız yarım saatlik bir koşu ya da yürüyüş günün devamında iyi hissetmenize, daha olumlu düşünmenize ve daha sağlıklı hissetmenize sebep olacaktır.

Tasarlab