Mevsimine Göre Sebze ve Meyveler

Mevsimine göre sebze meyve tüketmenin, katkı maddeli ve GDO’lu besinlerden kaçınmanın önemini hepimiz biliyoruz. Eğer doğayla ve biyolojimizle uyumlu yaşamak istiyorsak mevsim sebze meyvelerine yönelmeli elimizi kış çileklerinden çekmeliyiz.
Evet bu durumu hepimiz kabul ediyor ve işlenmiş gıdalardan, kimyasallar ile büyütülmüş sebze meyvelerden kaçıyoruz.
Fakat mevsim sebze meyvelerini ne kadar tanıyoruz?
Mevsimine göre sebze meyve örnekleri aşağıda yer alıyor.

Yaz sebze ve meyveleri

İlkbaharda yediğimiz birçok sebzeyi yaz aylarında da gönül rahatlığıyla yiyebiliriz. Birbirinin takipçisi olan bu iki mevsimde birkaç sebze meyve farklılık göstermektedir.

Biber: Bilinen en iyi A ve C vitamini deposu biberdir. Ağız yaralarına ve boğaz enfeksiyonlarına da iyi gelen biber 2 türden oluşmaktadır. Kırmızı ve yeşil. Kırmızı biberi aynı zamanda kolajen değerini artıran ve kalp sağlığını destekleyen besinlerdendir.

Çalı fasulyesi: Yaz akşamları fasulye masaların en aranan yemeğidir. Türlüsü, mezesi ve her türüyle yenilebilir. Bu sebze C vitamini, folik asit ve potasyum içerir ve temmuz ayı itibarıyla hasat edilir.

Kabak: Kabak sebzesine diyetlerde sıklıkla rastlanır. Hem kolay sindirilir hem de kansere karşı etkilidir. Akciğer, mide, gırtlak kanseri kanser riskini azaltan bu sebze haziran ayı itibarıyla sofralarda yerini alır.

Semizotu: Kanı temizler, zihinsel yorgunluğu azaltır, ve bol idrar söktürür. Ispanağa çok benzetilen semizotunu dilerseniz salata dilerseniz yoğurtlu meze ya da zeytinyağlı bir yemek olarak pişirebilirsiniz.

Şeftali:Kimilerinin kabuğuna duyarlılığı olsa da, şeftali seven biri adını duyar duymaz kokusunu da alır. A ve C vitamini yönünden zengin olan şeftali, bebeğin kas ve kemik gelişimini destekleyeceği için anne adaylarına sıklıkla tavsiye edilir. Aynı zamanda mide asidi gibi problemlere iyi gelir. Haziran, temmuz aylarında gönül rahatlığı ile tüketebilirsiniz.

Üzüm: Posası, lifi , vitamini ve mineraliyle zengin olan ve yüzyıllardır keyif yapmanın sembolü olan bu meyvede dikkat etmeniz gereken tek şey tüketim sınırı. Çünkü üzüm insülin direncine olumsuz etkilerde bulunabilir. Fakat kalp, bağırsak ve kan dostudur aynı zamanda kanserle savaşır.
Üzüm çeşitleri zengin olduğu için haziran aylarından sonbahar ortalarına kadar bulabilirsiniz.

Sonbahar sebze ve meyveleri

İlkbahar ve yaz aylarında tüketilen birçok sebze meyve eylül ayında da tüketilmeye devam edilebilir. Bununla birlikte ekim, kasım aylarında pazar ve manavlarda sizi kışa hazırlayacak sebze meyveler görmeye başlarsınız. Onlardan bazıları:

Kereviz: A ve K vitaminlerince zengin olan kereviz potasyum, manganez, sodyum gibi mineralleri de içerir. Ekim ayından itibaren sofralarınızda kerevize yer açabilirsiniz. Bağışık güçlendirici özelliğinin yanı sıra kereviz aynı zamanda doğal afrodizyaktır.

Karnabahar: Kahvaltıda, öğle yemeğinde, akşam yemeğinde de karnabahar kendine yer bulur. Dilerseniz yumurtalayıp kızartır, dilerseniz sebzeli yemeğini yapar dilerseniz soslayıp fırına verirsiniz. Lezzetiyle sevilir aynı zamanda K ve C vitamini, kalsiyum, demir, potasyum, folik asit ve lif açısından bir hayli zengindir. Ekim, kasım itibarıyla tüketilebilir.

Mandalina: Zengin C vitamini içeriğiyle, özellikle kış aylarında soğuk algınlığı, nezle ve gribe karşı savunma mekanizmamızı güçlendirir. Yüksek orandaki potasyum içeriğiyle yüksek tansiyonu düşürür. Ekim ayı itibarıyla manavlarda yerini alır.

Muz: İthal muzlara her mevsim ulaşsak da yerli muz ülkemizde kasım ayında toplanmaktadır. Potasyum yönünden zengin bu meyve ishal gibi problemlerin de önüne geçer.

Kivi: Kivi ülkemizde Doğu Karadeniz bölgesinde yetişmektedir. Yerli kivi için ise kasım ayını beklemek gerekir. C vitamini yönünden oldukça zengin olan kivi aynı zamanda E vitamini yuvasıdır. Cildi gençleştirdiği de bilinir.

Kış sebze meyveleri

Kış aylarında soğuklara karşı dayanıklılık veren, C vitamin değeri yüksek sebze meyveler yetişmektedir. Özellikle turpgil tükettiğinizde uzun süre acıkmaz ve soğuğa karşı bağışıklık geliştirirsiniz.

Bal kabağı: Balkabağı A vitamini, kalsiyum ve fosfor yönünden oldukça zengindir . Bununla birlikte kolon kanserine karşı etkili olduğu araştırmalarca kanıtlanmıştır.
Balkabağını yalnızca tatlı olarak değil çorba olarak da tüketebilirsiniz. Balkabağını aralık ayı itibarıyla tüketebilirsiniz.

Brokoli: Tam anlamıyla folik asit kaynağı olan, A vitamini ve potasyum yönünden brokoli mide ve yemek borusu kanserini azaltır. Bununla birlikte brokoli bir toksin atıcıdır. Brokoli sebzesinden verim almanız için fazla pişirmemeli ve haşlama suyunu dökmemelisiniz. Ocak ayı itibarıyla tüketebilirsiniz.

Brüksel lahanası: Brüksel lahanası da az pişmesi ya da çiğ tüketilmesi gereken bir turpgildir. Bağışıklığı güçlendirmesinin yanı sıra içindeki kükürt ile kanserle savaşır.
Ocak ayında brüksel lahanası hasat edilir.

Havuç: Havuç çoğu kişinin sevdiği bir turpgil sebzedir. Şeker krizlerinde tüketilebilir, lifli yapısı ile mide ve bağırsak sorunlarına iyi gelir ve karaciğerin safra salgılamasını kolesterolü dengelemesini sağlar. A,B1 ve B2 vitaminleri havucun içinde bol miktarda bulunur.Sonbahar ortalarından itibaren kış boyunca havuç tüketebilirsiniz.

Ispanak: Diğer yapraklı sebzelere göre daha fazla protein içeren ıspanak demir yönünden de oldukça zengindir. Kan pıhtılaşmasını azaltır, tansiyonu düşürür, yaşla birlikte gelen göz hastalıkları ihtimalini azaltır ve mide kanserinin önüne geçer. Ispanak kasım ayından sonra hasat edilmeye başlar ve ilkbahara kadar yetişmeye devam devam eder.

Armut: A, B1,B2,B3,B6 ve C vitamininden zengindir. Kandaki üre asidi ve üre tuzlarını dışarı atarak böbreklerin düzenli çalışmasını sağlar. Karoten yönünden zengin olan armut aynı zamanda doğal bir lif kaynağıdır.
Kabızlık tedavisinde de kullanılır. Bununla birlikte armudu yemeklerden önce tüketmeniz insülin direnci için doğru bir tercih olacaktır. Eylül ayından itibaren kış sonuna kadar tüketilebilir.

Ayva: A ve B vitaminin yanı sıra yüksek potasyum içeren ayva yendiğinde zindelik verir. Akciğer ve boğaz enfeksiyonlarında iyileştirici etki gösterir ve soğuk algınlığına karşı güçlü bir koruyucudur. Çekirdekleri kaynatılıp içilerek ishal önleyici olarak kullanılır. Kış boyunca tüketilebilir ve ilkbahar başlangıcında tüketilmesinde de bir sorun görülmez.

Nar: Folik asit, A ve C vitaminleri içerir. Ayrıca selenyum, magnezyum, fosfor gibi mineralleri çok fazla içermesi nedeniyle, halsizlik durumlarında da kullanılabilir. Tam anlamıyla bir bağışıklık güçlendiricidir. Aralık, ocak, şubat ve mart aylarında tüketilebilir.

Portakal: C vitamini ve folik asit kaynağı olan portakal bağışıklık sistemini güçlendirir ve kansızlığa iyi gelir. Portakal kasım sonunda toplanmaya başlar ve kış boyunca gönül rahatlığıyla tüketilebilir.

Greyfurt: C Vitamini açısından zengin olan greyfurt bağışıklık sistemi için yararlıdır. Ancak ilaç kullanıyorsanız dikkatli olmanızda fayda var. Greyfurt ocak ve şubat meyvesidir.

Her yerde çiçek açmaya başlarken bir yandan en sevdiğimiz sebze ve meyvelerin yetiştiği ilkbahar ayları müjde gibidir. Bu aylarda yetişen bazı sebze meyveler aşağıdaki gibidir:

Enginar: Hasat zamanı mart ayı olan enginar kanı temizliyor ve yüksek protein içeriyor. Kalp sağlığı, bağışıklık dostu olan enginar C, A, B1, B2 ve B6 vitaminlerinin yanı sıra çinko, kalsiyum, sodyum ve potasyum içeriyor.

Bezelye: Baklagil olduğu düşünülse de bezelye aslında bir sebzedir.
İçerisinde çinko, bakır , demir ve magnezyum bulunan bu sebze kansere karşı koruyucu polifenol bulunduruyor.
İlkbahar aylarında yetişen bezelye yaz aylarına kadar sofralarda yer alabilir.

Taze soğan ve taze sarımsak: Bağışıklık güçlendirme özelliğiyle tanınan bu iki sebze doğal antibiyotik olarak geçmektedir. Kuru soğan ve sarımsak yılın her mevsiminde tüketilebilse de taze soğan ve sarımsak yalnızca ilkbahar mevsimine özgüdür.

Patlıcan: Mayıs ayında hasat edilmeye başlayan ve aynı zamanda bir yaz gıdası olan patlıcan kültürümüzde en sevilen sebzelerden biri. Patlıcanın içeriğinde A vitamini, fosfor, kalsiyum demir, sodyum ve potasyum bulunmaktadır.

Yeşil erik:İlkbaharın gelmesini heyecanla beklememize sebep olan yeşil eriğin faydaları saymakla bitmiyor.
Bağışıklığı güçlendiriyor, alkali dengesini sağlıyor, yorgunluğu önlüyor ve yoğurtla birlikte tüketildiğinde kalsiyum emilimini artırıyor.

Çilek: Kışın C vitamini ile ünlü meyveleri portakal ve mandalinadır. İlkbaharın C vitamini gözdesi ise çilektir. Çilek gün içerisinde bol miktarda yiyebileceğiniz ender meyvelerden biridir. Bununla birlikte içerisindeki likopen ile kanser ve kalp krizi riskini azaltmaktadır.

Tasarlab