Orta Yaş Üstü için En Uygun Egzersizler Nelerdir?

Son yüzyılda insanların günlük-periyodik egzersizlerle hayatına devam etmek istediğini ve sportif bir yaşam stilini benimsediğini görüyoruz. Bunun sebebi çağımız iş dünyasının bedenin durağan kaldığı emek biçimiyle var olması ve egzersizlerin sağlık sistemimizdeki olumlu etkilerinin fark edilmesi. Fit ve formda kalmanın yanı sıra duruş bozuklukları, fıtık problemleri, kas zayıflıkları ve metabolizmanın hızlandırılması için de önerilen egzersizler her yaş grubu için önem taşıyor.

Her yaş grubuna aynı ağırlıkta ve yoğunlukta egzersiz tavsiye edilmiyor çünkü kalp, kaslar ve kemikler, yaş aldıkça zayıflıyor ve fıtık riski artıyor.

Fakat bu durum genç olmayanların egzersiz yapmaması gerektiğini değil, kendi beden koşullarına göre yapması gerektiğini gösteriyor. Çünkü her beden egzersize, esnemeye, güçlenmeye ve dirayet kazamaya ihtiyaç duyuyor.
Üstelik kalbin, kas ve kemiklerin güçlenmesi fıtık riskinin azalması için de spor yapılması gerekiyor.

Orta yaş üstü kişilerin 20’li yaşlarındaki kişilere göre daha kontrollü egzersiz yapması gerekse de egzersiz yapmalarında hiçbir sakınca görülmüyor. Bilhassa yaşlanma etkilerinin başladığı bu yaşlarda bedeni aktif tutmanın ve ileriki yaşlara hazırlamanın önemi artıyor.

Kardiyo

Tempolu yürüyüş, ip atlama, koşu antrenmanlarını kapsayan kardiyo egzersizleri hem metabolizmanın harekete geçmesini ve toksinlerin atılmasını sağlıyor. Yağ yakıcı etkisi de olan kardiyo egzersizlerini periyodik olarak yapan kişilerin kalp sağlığında iyileşmeler ve kolesterol seviyesinin düştüğü gözlemlenmiştir. Sabah saatlerinde yapılan kardiyo egzersizleri güne iyi başlamanızı, devamında hem bedensel hem de zihinsel olarak daha rahat bir gün geçirmenizi sağlıyor.

Yüzme

Vücudumuzdaki tüm kasları çalıştırırken, suyun kaldırma kuvvetinden yardım aldığımız yüzme egzersizleri bilhassa omurga ve çevresi sağlığı (yani sırt, omuz ve boyun) için uzmanlar tarafından öneriliyor. Fıtık ve tutulma problemleri yaşayan, duruş bozuklukları olan kişiler için doğal bir antrenman olan yüzme egzersizleri kasları güçlendirmenin en kolay yöntemlerinden biri.

Yüzme aynı zamanda bir nefes egzersizidir. Çünkü yüzme egzersizleri esnasında akciğerimizi daha aktif kullanır ve kapasitesini genişletiriz.

Pilates

Dinamik ve statik hareketlerle bölgesel kas gelişimini hedefleyen pilates çağımızın en popüler egzersiz tiplerinden biri. Bedenin öz ağırlığını kullanarak yapılan hareketlerle dış kas kadar iç kasların da çalıştırıldığı pilates egzersizleri bu sayede
vücut formunda gözle görülür iyileşmeler sağlamaktadır.

Yoga


Aynı zamanda bir meditasyon biçimi olan yoga kendi doğasında kişiye sabrı ve arınmayı öğretmektedir. Esnekliğin yanı sıra kas gücünün de hedef alındığı yoga egzersizleri aktif hareketlerden oluşmuyor. Yoga egzersizlerinde beden ağırlığı denge temelinde kullanılıyor. Egzersizlerde uzun süreli, nefes odaklı duruşlardan oluşuyor ve bedenin denge ve dirayetinin artırılması sağlanıyor.

Bu egzersizlerin geri dönüşü ise esnek, dengeli, ağrısız ve sağlıklı nefes alıp veren bir vücut oluyor.

Aerobik

Günlük rutininize egzersiz eklemekte zorlanıyorsanız aerobik sizin için motive edici olabilir. Ritmik egzersiz biçimlerinden biri olan aerobik, egzersiz yapma halini daha eğlenceli kılıyor ve dilerseniz bireysel dilerseniz grup olarak yapabileceğiniz bir spor.

Müziğin kullanıldığı aerobik egzersizleri hızlı yağ yakmanın yanı sıra zihin beden koordinasyonuna da yardımcı oluyor.

Dans

Hem kardiyo hem esneklik hem de koordinasyonun bir arada sunulduğu dans bir egzersiz biçimi olarak da kullanılabilir. Bedeninizin hareket kabiliyetini arttırmanın ve yağ yakmanın en zevkli biçimlerinden biri olan dans türlerinde salon dansları gibi partnerli türlerin yanı sıra bireysel dansları da tercih edebilirsiniz.

Ağırlık

Kaslarınızda zayıflık hissediyor, kronik ağrılar yaşıyorsanız bölgesel kas güçlendirme ve vücut geliştirme egzersizi olan ağırlık antrenmanlarını tercih edebilirsiniz.
Sırt, kol, bacak, karın ve bel kaslarının ayrı ayrı çalışıldığı ağırlık egzersizlerinde kas bölgesine göre günlük program oluşturulmaktadır. Bu sayede günlük enerjinizi verimli kullanmanız ve çalışılan bölgenin ertesi gün dinlenmesi sağlanır.

Uzun dönem ağırlık çalışan kişilerde ise akciğer kapasitesinin genişlediği, duruş bozukluklarının ve ağrıların azaldığı, beden formunda güçlü ve estetik bir görüntüye kavuşulduğu görülmektedir.

NOT: Tüm egzersizlerin daha önceki egzersiz deneyimlerine, kas gücüne, yaşa ve bedenin karşılaşacağı olası risklere göre seviyesi vardır. Özellikle ağırlık, pilates, yoga gibi egzersizlere başlamadan önce egzersiz dalının uzmanlarına danışmanızı ve sakatlanma ihtimalinden korunmanızı tavsiye ederiz

Tasarlab