Sağlıklı Yağlar Hangi Besinlerde Var?

Uzmanlar sağlıklı bir yaşamın formülünün; %60 sağlıklı beslenme, %30 spor, %10 dinlenme olduğunu söylüyor. Hepimiz sağlıklı olmak için sağlıklı beslenmemiz gerektiğini, bunun da başlıca şartının yağlı gıdalardan uzak durmak olduğunu biliyoruz. Ancak toplum olarak yağlı beslenmeyi çok sevdiğimizden, bildiklerimizle yaptıklarımız çoğu zaman birbiriyle örtüşmüyor. Yağlı beslenmeyi tümüyle bırakmamıza gerek yok aslında. Vücudumuzun, enerji depomuz olan doğal yağlara ihtiyacı var çünkü. Burada asıl mesele metabolizmamızın yağ ihtiyacını hangi besinlerden karşıladığımız. Et ve et ürünleri, süt mamülleri, Hindistan cevizi yağı ve palm yağı gibi doymuş yağ oranı yüksek gıda maddelerinin tüketimi, kalp ve damar sağlığımız için büyük risk oluşturuyor. Oda sıcaklığında katı halde bulunan doymamış yağlar, vücudumuzda oldukça zor yakıldığından beslenme uzmanları, yağ ihtiyacımızı sağlıklı yağlarla karşılamamız gerektiğini belirtiyor.

Siz de beslenme programınızın bir parçası haline getireceğiniz sağlıklı yağlarla sağlıklı beslenme konusunda büyük bir adım atabilirsiniz. Gelin, sağlıklı yağlar içeren besinleri birlikte hatırlayalım.

Avokado

Manavlarda, marketlerde, hemen her yerde görür olduk onu. Son yılların en popüler gıdalarından olan avokado tam bir sağlıklı yağ deposu. Doymamış yağ asitleri içeren bu mucizevi meyve unutkanlıktan eklem iltihabına, kalp ve damar hastalıklarından karaciğer yağlanmasına pek çok rahatsızlığa birebir. Bu arada avokadonun vücudumuzda detoks etkisi yarattığını; ağır metalleri metabolizmamızdan atmamızı sağlayan ve bağımsız radikallerle savaşan “glutatyon” adlı bir antioksidan içerdiğini de belirtmeden geçmeyelim.

Kuruyemişler

Yemesi keyifli mi keyifli, sağlıklı yağlar açısından epey zengin olan kuruyemişler, içerdikleri doymamış yağ asitleriyle kalp ve damar sağlığımızı koruyor. Doğal ve bitkisel yağlar açısından zengin içerikleriyle vücudumuz için güçlü bir antioksidan etkiye de sahipler. A, C ve E vitamini bakımından zengin oluşları ve selenyum içermeleriyle bağışıklık sistemimizi de destekleyen kuruyemişleri sağlıklı beslenme programınızın bir parçası yapmak hiç de zor değil, ne dersiniz? Hem sağlıklı hem doğal; bundan daha güzel bir atıştırmalık olabilir mi! Bu arada sağlıklı yağlar kilo yapar mı, diye sorduğunuzu duyar gibiyiz. İçiniz rahat olsun. Sağlıklı yağlar aşırı tüketmediğiniz sürece kilo aldırmıyor.

Zeytinyağı

Doğanın en mucizevi bitkisi, ölmez ağacının meyvesi zeytin ve ondan elde edilen zeytinyağı… Sağlıklı yağlar ve bitkisel yağlar denince akla gelen ilk yemiş. Tarih boyunca zeytine altın, zeytinyağına da altın suyu demeleri boşuna değil. Yüksek oranda doymamış yağ içeren zeytinyağı; içerdiği E vitamini, klorofil ve karotenoid sayesinde güçlü bir antioksidan etkiye de sahip. Kan basıncını düşüren, kanser hücreleriyle savaşan ve kalp-damar sağlığımızı koruyan zeytinyağının faydalarını anlatmak için biliyoruz ki bu yazdıklarımız yetersiz kalır. Zeytinyağını çiğden tüketemiyorsanız zeytin yiyerek de bu doğal şifa kaynağından yararlanabilirsiniz. A, D, E ve K vitaminleri açısından zengin olan zeytinin 5 tanesinde 1 tatlı kaşığı yağ bulunuyor.

Balık

Balık hayvansal gıda olmasına karşın öyle faydalı ki ayrım gözetmeksizin, hani bir vatandaşımızın fenomen olmuş cümlesindeki gibi “denizden babanız çıksa” yiyebilirsiniz. Uskumru, sardalye, somon, alabalık, karagöz ve ton balığı, doğal yağlar açısından oldukça zengin balıklar. Omega 3 yağ asidi içeren balık, kalp ve beyin sağlığı açısından, özellikle ileri yaşlarda hayati öneme sahip bir besin. Izgara, fırınlanmış veya haşlanmış olarak tüketildiğinde daha faydalı olduğu belirtilen balıktaki sağlıklı yağlardan yararlanmak için haftada en az iki öğün tüketmeniz gerekiyor.

Tasarlab