Şeker Tüketiminin Kas Gelişimine Etkileri

Şeker tüketmenin vücudumuz üzerindeki olumsuz etkileri yıllardır konuşuluyor. Son zamanlarda şeker hakkında sıklıkla sorulan sorulan sorulardan biri ise şekerin kas gelişimi üzerindeki etkisi. Bu noktada birbirinden farklı açıklamalar bulunuyor olsa da doğru paydada buluşturan nokta hangi şekerin tüketileceği oluyor.

Rafine toz şeker ve bu tür şekerle elde edilen gıdalar ile doğal olarak meyvelerin, sebzelerin ve diğer gıdaların içerisinde bulunan şeker farklı değerlendirilmektedir.

Rafine şekerin kas gelişimi üzerindeki etkisi

Çocuğunuzun kas gelişimi için endişeleniyor ya da vücut geliştirme-kas geliştirme ile ilgileniyorsanız bu sorunun cevabı benzer olacaktır.

Rafine şeker kan şekerinin anlık olarak yükselmesini sağlayan; anlık iştah kesse de kısa zamanda iştah problemine sebep olan, vücuttaki insülin direncine yan etki eden, sıklıkla tüketildiğinde uzun vadede hormonlara tesir eden bir gıdadır. Seyrek olarak tüketildiğinde kas gelişimine olumsuz bir etkisi olmayan rafine şekerler sıklıkla tüketildiğinde çocukların şeker döngüsüne girerek yanlış-az beslenmesine ya da sporcuların iştah ve beslenme problemi yaşamasına sebep olabilir.

Kısaca şeker direkt olarak kas gelişimini yoğun miktarda etkilemez fakat doğru beslenmenizi etkiliyorsa, insülin direncinizi tetikliyorsa, metabolizmanızı etkileyecek miktarlarda tüketiyorsanız kas gelişimini etkileyecektir.
Bununla birlikte sporcuların antrenman sonrasında tüketeceği basit şekerler anabolizma ( yani kas moleküllerinin adaptasyonu) sürecini hızlandırabilmektedir. Bu durum kas gelişimine destek olsa da, tüketilen şeker miktarını doğru ayarlamak ya da doğal şekerli meyvelerden elde etmek daha faydalıdır.

Antrenman öncesi alınan şeker ise kan şekerindeki dengeleri bozabildiği için sağlıklı görülmemektedir. Bu kaloriyi yakacak olsanız da az miktarda karbonhidrat, protein, muz ya da sağlık bir öğünün 1 saat sonrasında antrenmana başlamanız tavsiye edilmektedir.

Doğru şeker tüketimi

Şeker tüketimi denildiğinde her ne kadar aklımıza korkunç bir beslenme stili geliyor olsa da şeker de vücudumuzun ihtiyaçlarından biridir. Fakat bu ihtiyaç doğal şekerlerden doğru oranlarda karşılanmalıdır.
Kandaki şeker seviyesini dengeleyen insülini temin etmek için süt, meyve, baklagil, kuru meyve vb. ürünler tüketilebilmektedir. Bununla birlikte bu ürünlerinde tüketim sınırı bulunmaktadır, aksi halde insülin dengesinin bozulmasına ve insülin direnci gelişmesine sebep olabilir.

Eğer şekere sıklıkla ihtiyaç duyan, şekerli tüketerek öğün atlayan ya da şeker-tatlı krizleri olan biriyseniz kan ve hormon değerlerinizi ölçtürerek beslenme uzmanlarından ve dahiliye uzmanlarından tavsiye almanız doğru olacaktır. Bununla birlikte doğru beslenme ve doğru miktarda şeker tüketimi için beslenme uzmanlarının tüketim oranları listelerini takip edebilirsiniz.

Kas gelişiminde doğru beslenme

Bedenin sağlıklı bir forma kavuşması, kasın sağlıklı gelişimi için yapılması gereken tek bir besin türünden çok vücudun genel protein, karbonhidrat, mineral ve vitamin ihtiyacını karşılamak ve zamanlamaya özen göstermektir. Örneğin öğle yemeğinde tükettiğiniz karbonhidrat ile akşam yemeğinde tükettiğiniz karbonhidrat farklı etkiler yaratacaktır. Öğle yemeğinden sonra karbonhidratı parçalayabilecek ve enerjiye dönüştürecek uzun saatleriniz varken, akşam yemeğinden sonra yağ depolamanıza sebep olabilir.

Bununla birlikte doğru beslenme, doğru kas gelişimi kişilerin yaşına, kütlesine, günlük aktivitelerine ve diğer kişisel özelliklerine göre değişkenlik göstermektedir.

Temel amaç her besin türünden, doğal haliyle faydalanmaktır fakat bunun hangi oranda, hangi sıklıkla ve hangi öğünde tüketilmesi gerektiği beslenme uzmanlarının (eğer çocuksa çocuk gelişim uzmanlarının) değerlendirmesi sonucu ortaya çıkacaktır.

Tasarlab