Sezgisel Beslenme Nedir? Faydaları Nelerdir?

Diyetten çok bir yaşam stili olarak kabul edilen ve kişinin amaçlarından çok ihtiyaçlarına odaklanan sezgisel beslenme, son zamanlarda popülerlik kazanıyor.

Uygulayan kişilerin bedenini iyi dinleyerek uygulayacağı sezgisel beslenme pratiklerinin geleneksel diyetlere göre çok daha kolay uygulandığını söylemek de mümkün.

Sezgisel Beslenme Nedir?

Sezgisel beslenme, her şeyden önce kişinin bedensel ihtiyaçlarını fark edebilmesiyle ilgilidir. Bu sebeple uygulanan program, herhangi bir rutin ya da listeden oluşmaz. Bu sistem; sağlıklı-sağlıksız, iyi-kötü, yüksek kalorili-düşük kalorili gibi keskin beslenme ayrımlarından ve diyetten uzaklaşarak gri alanlarda doyum sağlamayı içermektedir. Kısaca sezgisel beslenme ile patates kızartması da hamburger de salata da yulaf da tüketebilirsiniz. Bu koşullar düşünüldüğünde sezgisel beslenmenin sağlıklı olup olmadığı hakkında kuşkular duyabilirsiniz. Fakat bu pratikler öncesinde edinilen farkındalıklar ve öz yönetim becerisi ile dengeli bir beslenme alışkanlığı sağlamak ve hem fiziken hem ruhen tatminkar ve sağlıklı bir yaşam sürmek mümkün.

Diyeti Reddet Açlığına Saygı Duy

“Onu yememelisin, şunu yemek iradesizliktir, şu yiyecek kişinin kendini zehirlemesidir.”

Kuralcı, keskin kimi zamanda korkutucu bir şekilde söylenen bu sözlere ve diyete sezgisel beslenmede yer yok. Bu beslenme türünce yedikleriniz sizi suçlu yapmaz ve zeytinyağlı dolma yiyerek kendinize ihanet etmezsiniz.

Şekeriniz düşebilir, çok aç hissediyor olabilirsiniz ya da karbonhidrata proteinden daha fazla ihtiyaç duyduğunuz bir dönemden geçiyor olabilirsiniz. Acıkma ve aşermeleriniz bir sebebi var ve ihtiyaçlarınızla çatışmak zorunda değilsiniz. Ama elbette tüm bunların anlamı “Ye gitsin, can boğazdan gelir.” De değil.

Tokluğu ve Tatmini Hisset, Duygular ile Yemeği Karıştırma

Sezgisel beslenmenin temel prensibi, bedenin sinyallerini fark ederek bu sinyallere göre harekete geçmektir. Haliyle açlık gibi tokluğu da dinlemek gerekir. Tabağınızı bitirmeniz, gözünüzü doyurmanız bu beslenme biçiminde öncelik değildir. Eğer doyduysanız durmalısınız. Bu bedeninizin size “Evet, bu kadarı yeterli.” Deme biçimidir.

Ek olarak; sezgisel beslenmede tatmin duygusuna da odaklanmak gereklidir. Bu noktada hem fiziki hem duygusal tatminden bahsetmek mümkün. Çünkü serbest beslenmelerin kendisi bir sorun olmasa da tatminsizlik ve yoksunluk hisleri bu beslenmeleri tümüyle sağlıksız hale getirebilir. O halde sezgisel beslenmeye geçiş yapmadan önce çeşitli farkındalıklar da sağlamak gerekir.
“Yemek yemeyi sevmek, aşırı ya da bana has bir durum değildir, her insan yemekten haz alır. Bu hazzın aşırıya kaçmaması için midemi ve bedenimi dinlemeliyim.”

“Duygusal yoksunluklarım, hayal kırıklıklarım, sorunlarım beni her ne kadar haz kaynağım olan gıdalara davet ediyor olsa da sorunlarımı bu şekilde çözemeyeceğimi biliyorum.”

Bedenine Her Anlamda Saygı Duy

Kilolu olmak, hayatının bir döneminde kilo problemleri yaşamak; bir özsaygı ölçeği değildir. Aksine kişinin sürekli kendini başkalarının bakışlarıyla yargılaması, kendisine olan sevgisinden eksiltmesi anlamına gelebilir. Üstelik sürekli kendinizde kusur bulmanız, eleştirmeniz, kendinize sürekli başka bir şekilde davranma ödevi vermeniz çoğu zaman başarısızlıkla sonuçlanır. Bu yüzden sezgisel beslenmenin önceliği kişinin kendini tam da olduğu gibi sevmesi ve saygı duymasıdır. Açlığına, tokluğuna, yorgunluğuna, enerjik hissetmesine, kilolarına ya da hastalıklarına…
Bu beslenme biçiminde daha doğrusu yaşam biçiminde tek referans sizsiniz. Bedeninizin size verdiği sinyalleri dinleyerek; onları sezerek ve onlara ayak uydurarak sağlıklı ve hepsinden önce mutlu yaşamanız hedeflenir.

Her türlü halinize saygı duyarak ve bedeninizin talepleriyle birlikte “dur” uyarısını dikkate alarak keyifli ve sağlıklı olmanız mümkün.

Tasarlab