Son Zamanların En Popüler Beslenmesi: Aralıklı Oruç Diyeti

Bir diğer adıyla 16/8 diyeti olan aralıklı oruç diyeti sürdürülebilir ve sağlıklı olan bir beslenme modelidir. Beslenme biçimiyle birlikte diyette zaman kavramını da ele almaktadır.
Aralıklı oruç diyeti aynı zaman da birçok isme sahiptir.
Bunlardan bazıları: İf diyeti, İf beslenme, 16 saat orucu ve 16/8 diyetidir.

Aralıklı oruç diyeti nedir?

Aralıklı oruç diyeti, 24 saatlik zaman içerisinde yalnızca 8 saatlik yeme izni vermektedir.
Kalan 16 saatte ise kalorisiz içeceklere izin verilmekte bu sayede metabolizmanın yağ yakımına geçmesi hedeflenmektedir. Aralıklı beslenme düzeninde 8 saatlik yeme süresi tamamıyla serbest değildir. Bu süre içerisinde 2 ana öğün ve minik atıştırmalıklar tüketilebilir.
16/8 diyeti yapacak kişilerin gün içerisinde 8 saatlik bir pencere seçmesi gerekiyor.

Bu sürenin başlangıcını rutin acıkma saatinize yakın saatlerde belirlemeniz faydalı olacaktır. Örneğin erken uyanan biriyseniz 8 saatlik döngünün başlangıcına 9-10 gibi saatleri almanız faydalı olacaktır. Böylelikle 17-18 saatlerini bitiş saati olarak belirleyebilirsiniz.

Geç uyanan ya da geç acıkan bir kişinin 12- 13 gibi saatleri başlangıç saati olarak seçmesi ve 20-21 saatlerinden sonra yemek yememesi uygundur. Fakat bu sürenin gecenin geç saatlerine taşmaması gerekmektedir.

Aralıklı oruç diyetinde ne yenir?

Aralıklı oruç diyeti ya da if diyeti tam anlamıyla serbest ya da katı kuralları olan bir beslenme biçimi değildir. Aralıklı beslenme stilinde dilediğinizi yiyebilirsiniz fakat kalori hesabı da tutmanız gerekmektedir. Lifli ve sağlıklı gıdalar tüketmeniz bu beslenme stilinde de önceliklidir fakat arada bir karbonhidrat ya da şeker tüketmeniz sorun değildir. Bu beslenme stilindeki amaç kişiye günlük gereksinimi olan sağlıklı besinleri ve kaloriyi 8 saat içerisinde aldırmak ve kalan 16 saatte yağ yakımını ve karaciğer dinlenmesini sağlamaktır.

2 ana öğünde protein, mineral ve vitamin değerlerinizi gözetmeniz, düşük kalorili beslenmeniz faydalı olacaktır. Bu öğünlerde fast food, hamur işi, tatlı gibi gıdalara yer açmanız zaman zaman hoş karşılansa da sıklıkla yapıldığında beslenme stilinin amacıyla çelişecektir. Atıştırmalarda ise tatlı, dondurma, işlenmiş gıdalar yerine kurutulmuş meyve ve çerezler önerilmektedir.

Katı kuralları olmaması diyeti sürdürülebilir kılıyor

16 saat diyeti başlangıçta zor görülse de bu diyeti yapan birçok kişi dönemsel değil genel bir beslenme rutini olarak uyguluyor. Araştırmalara göre bedenimiz bir alışkanlığı 21 gün içerisinde kazanabiliyor. Yani aralıklı oruç diyeti uygulayan bir kişi 16 saatlik oruca kısa zamanda alışkanlık geliştirebiliyor.

Yaygın diyet prensiplerinde var olan şeker, karbonhidrat ve fast food yasakları kişilerin bir süre sonra diyeti bırakmasına sebep oluyor. 16/8 periyodundaki esneklik ise diyetin uzun süre uygulanabilir olmasını sağlıyor.
Fakat tekrar hatırlatmak gerekiyor:
Bu esneklikler seyrek olduğunda makbul karşılanıyor. Sağlıklı beslenmenin dışında olan, şeker ve kalori seviyesi yüksek gıdaları sıklıkla tükettiğinizde insülin direnciniz artmaktadır.

Yüksek kalori diyetin amacıyla çelişirken, insülin direncinizin yükselmesi oruç tutmanızı zorlaştıracaktır. Bu sebeple beslenme uzmanlarının desteklemediği gıdaları az ve seyrek tüketmeniz beklenmektedir.

Zaman ve disiplin kazandırıyor

Aralıklı oruç diyetinin bir başka katkısı ise zaman yönetimi üzerindeki etkisi. Yaygın beslenme stilinde var olan kahvaltı, öğle yemeği ve akşam yemeği periyotları, yani 3 öğün, yerine 2 öğün tüketmek kişinin gün içerisinde zaman tasarrufu yapmasını da sağlıyor. Günün 16 saatinde yemeye yer olmaması, hem “Ne yiyeceğim”, “Nerede yiyeceğim” düşüncesini azaltıyor hem de irade ve disiplin kazandırıyor.

Tasarlab