Sonbahar İçin Bir Öneri: Dijital Detoks

Uzun senelerdir dünyanın gündeminde olan sosyal medya ve teknolojik ürün bağımlılığı pandemi ile birlikte birçoğumuzun muzdarip olduğu bir konu haline geldi. Yapılan araştırmalara göre pandemi döneminde sosyal medyada geçirdiğimiz süre %70 oranında artarken dizi, film gibi seyir sürelerimiz ise fazlasıyla uzadı.We Are Social’ın 2019 yılında yayınladığı araştırmalara göre insanlar günde ortalama 7.5 saat internet kullanımı gerçekleştiriyordu. Pandemi ile birlikte bu sürenin 12 saatin üzerine çıktığı tahmin ediliyor.

Bu durum birçok kişide rahatsızlığa sebep olurken teknolojik cihaz kullanımını azaltmak için farklı yöntemler öneriliyor.

Eğer siz de sosyal medya ve teknolojik cihaz kullanımızın arttığını düşünüyorsanız bu sonbaharda dijital detoks yaparak günlük rutinlerinizi değiştirebilirsiniz.

Dijital Detoks Nedir?

Dijital detoks kişilerin telefon, tablet, televizyon ve bilgisayar kullanımını azaltmak için edindikleri yöntemlerden oluşmaktadır. Dijital detoksun temel amacı ise bu cihazlar karşısında geçirilen süreyi azaltarak gün içerisinde daha faydalı eylemlere yönelmektir.

Bununla birlikte teknolojik ürün kullanımlarıyla birlikte gelen psikolojik ve fiziksel birçok rahatsızlık bulunmaktadır. Günümüzde yaşanan birçok depresyon, bipolar bozukluk, göz hasarı, cilt hasarı ve duruş bozukluğunun temelinde teknolojik ürünlere geliştirilen bağımlılıkların yattığı düşünülmektedir.

Dijital detoks yapan ya da dijital dünya ile geçirdiği süreyi azaltan kişilerin bu olumsuz etkilerden arındığı da bilinmektedir.

Dijital Detoks İçin Neler Yapılabilir?

Dijital detoks yapmadan evvel kullandığınız elektronik cihazların listesini yapmak ve karşısında geçirdiğiniz süreyi hesaplamak faydalı olabilir. Gün içerisinde bu ürünlerin zamanımızın ne kadarına hakim olduğunu görmek işinize yarayacaktır.

Bununla birlikte;

  • Bu cihazların karşısında geçirdiğiniz sürenin gerçekten zorunlu olup olmadığını anlamalısınız. Kendi davranış biçimlerinizi keşfetmek onları yönetmekte de size yardımcı olacaktır.
  • Kendinizi sık sık sosyal medyada gezinirken buluyorsanız, öylesine açtığınız uygulamaların karşısında saatleriniz tükenip gidiyorsa ara vermeyi denemelisiniz.
  • Uygulama üyeliğine son verebilirsiniz.
  • Başka bir öneri ise gereksiz yere sıklıkla kullandığınız uygulamaları göz önünden kaldırıp arka plana itmektir.Örneğin ana ekranınızda yer alan ve vaktinizi çalan uygulamaları en arka sıraya çekebilir ya da bir dosyanın içerisine yerleştirebilirsiniz.
  • Uygulama bildirimlerini kapatmak ve müsait olduğunuzda toplu olarak göz gezdirmek büyük bir zaman tasarrufu olacaktır.
  • Telefon, tablet ve bilgisayarınızda bulunan oyunları silmelisiniz.
  • Davranış biçimlerimiz gösteriyor ki çoğu zaman ne yapacağımızı bilemediğimiz ve boşluk hissine kapıldığımız için elektronik cihazlara sarılıyoruz. Bu sebeple günümüzü planlamak ve kendimize gün içi hedefler belirlemek faydalı olacaktır.
  • Yemek yerken ya da başka işlerle uğraşırken elektronik cihazları kullanmamaya özen gösterin.
    Telefonunuzdaki saat yerine kol saati kullanmaya yönelin. Böylelikle telefon ekranınızda ilginizi çeken verilerden de uzak duracaksınız.
  • Kurs ve spor salonu gibi etkinliklere katılın. Bu sayede gününüzü daha verimli kullanın.
  • Açık hava yürüyüşleri, doğa gezileri gibi planlar yapın.
  • Dinlenme alışkanlıklarınızı değiştirin. Oturma ve yatma esnasında telefon, televizyon ve tablet yerine kitap okumak, müzik dinlemek ya da sessizlik gibi alışkanlıklar edinin.
  • Tasarlab