Stretching Nedir? Neden Önemlidir?

Bebeklikten bu yana uyandığımız ilk anda yaptığımız bazı esneme hareketleri vardır. Kol ve bacakların uzatılması, derin bir nefes almak, gövdenin genişletilmesi… Bilinçsizce yaptığımız bu hareketler güne daha iyi bir başlangıç yapabilmek için bedenimizi hazırlama şeklimizdir. Uyku esnasındaki hareketsizlikle kısalan kaslar ve akciğer gerinerek açılır. Peki bu hareketleri gün içinde daha çok yapmaya ihtiyacımız olabilir mi?

Stretching (Esneme) Nedir?

Streching İngilizce dilinde esneme anlamına gelir ve beden esnetmek için yapılan egzersizlerin genel adıdır. Kısalan kasların açılarak uzamasını sağlayan streching hareketleri bedenin daha rahat hissetmesi için yapılır. Fakat diğer egzersizleri yapabilmek için de gereklidir. Herhangi bir sporu yapmadan önce belirli bir süre ısınmak ve sonrasında esnemek sakatlanmamak adına mecburidir. Isınmadan ve esnemeden yapılan sporlarda kaslar henüz zorlu hareketlere hazırlanmamıştır.  Bu nedenle kolayca deforme olmaya yatkındır. Kısaca anlatmak gerekirse: streching hem gün içinde başlı başına yapabileceğiniz bir egzersizdir hem de tüm sporların hazırlık aşamasında yapmanız gerekir.

Stretching (Esneme) Egzersizi ve Hareketleri Nasıl Yapılır?

Streching egzersizleri birbirinden farklı hareketlerle yapılabilir. Sabah yaptığımız basit gerinme hareketleri de basit ve zorlu yoga hareketleri de streching egzersizine dahil edilebilir. Nasıl yapılacağına gelecek olursak: Streching yapmanın ilk koşulu öncesinde ısınmaktır. Koşu, ip atlama ve tempolu yürüyüş gibi kardiyo egzersizleriyle beden ısısının yani kasların ısınması gerekir. Eğer ısınmadan streching yaparsanız kaslarınız uzama esnasında direnç gösterir ve siz zorladıkça bağların kopmasına sebep olabilirsiniz. Isınma adımını tamamladıktan sonra ufak hareketlerle esnemeye başlayabilirsiniz. Boyun, kol, omuz, sırt, bel, bacak olmak üzere tüm kaslarınızı kolaydan zora bir sıralamayla esnetebilirsiniz. Unutmayın ki esneme bir anda gerçekleştirilmemelidir. Kaslarınız esnedikçe esnemeye devam edebilirsiniz fakat bir anda kasınızı en uç noktaya uzatmak sakatlanmanıza sebep olabilir. Dikkat etmeniz gereken bir diğer şey tüm hareketlerde omurga, bel ve bacaklarınızın doğru konumda yer almasıdır. Esneme hareketleri için esneme ve yoga hareketlerine bakabilirsiniz.

Stretching (Esneme) Faydaları Nelerdir?

Streching yapılma amacına göre birbirinden farklı faydalar sağlar. Spor öncesi esnediyseniz daha rahat spor yapmanıza ve kaslarınızın daha kolay güçlenmesine fayda sağlar. Uzayan kaslar daha dirayetli hale gelir ve zorlu hareketlerle başa çıkmanıza katkı sağlar. Eğer streching yani bedeninizi esnetmek sizin için temel egzersiz ise stretching ile daha fazla vakit geçirmeniz gerekir. Örneğin normalde 8-10 saniye olan hareketleri 25-30 saniye yapmak, kademe kademe esneyerek daha çok esneme hareketi yapmak gerekir. Bu esnada göreceğiniz fayda ise şunlardır:

  • Daha esnek bir bedene sahip olursunuz.
  • Ağrılarınız azalır ve sinir sisteminiz rahatlar.
  • Psikolojiniz üzerinde olumlu etkileri olur; daha huzurlu, daha sakin ve keyifli hissetmenize yardımcı olur.
  • Güçlenirsiniz.
  • Akciğer ve kalp sağlığınız korunur.
Tasarlab