Sürekli Aç Hissetmenin Altında Yatan 3 Sebep

Sıklıkla kendinizi atıştırırken buluyor ve yemek yemeyi bir türlü durduramıyorsanız, başladığınız diyetlerin sonu gelmiyorsa bunun altındaki sebep sandığından fazlası olabilir. Çoğu zaman davranışlarımızı tanımlarken sebepleriyle değil sonuçlarıyla anlamlandırırız. Örneğin iştah problemiyle başa çıkamamayı iradesizlik olarak tanımlayabiliriz. Oysa iradesizlik sebebimiz değil sonucumuz olabilir. Derinde yatan sebepler ya da bilinçle yönetilemeyen ihtiyaçlar iradesizliğin de sebebi olabilir.
Bu yazıda iştah problemleri ve sürekli aç hissetmenin altında yatabilecek sebepleri sıraladık.

1. Yoksunluk hissi

“Sıkıldıkça yiyorum.” Birçok insandan sıklıkla duyduğumuz bir laftır. Bunun sebebi kimi zaman zaman yönetimi ile ilgili problemler olsa da kimi zaman yoksunluk hissi ile ilgilidir.
Her canlı gibi insanlarında yaşamını sağlıklı bir şekilde sürdürebilmesi için çeşitli hormonları salgılamaya ihtiyacı vardır. Dopamin, endorfin, serotonin ve diğer hormonlar…
Bu hormonlar heyecan, şevk, güvenlilik hissi, haz ve mutlulukla salgılanmaktadır. Hayatımızın yolunda gitmediği, kişisel ilişkilerimizde sarsıntı yaşadığımız, sevgisiz ve isteksiz hissettiğimiz dönemlerde kendimizi sıklıkla atıştırırken bulmamızın sebebi budur.

Gün içerisinde yoksun kaldığımız hisleri yiyeceklerle tamamlamaya çalışır ve salgılayamadığımız hormonlara kavuşuruz. Fakat bu salgılanma elbette geçicidir ve kısa süre içerisinde ihtiyaçlar tekrar kendini gösterir.

2. Yanlış beslenmek

Sürekli ya da kısa sürede acıkmanın bir diğer sebebi yanlış beslenme alışkanlığıdır.

Yemek yememizin temel sebebi vücudumuzun ihtiyaç duyduğu besin değerlerine kavuşmaktır. Öğünlerimizde protein, vitamin ve mineral değerlerini eksik tuttuğumuzda ise sürekli acıkarak bedenimizden ihtiyaç sinyalleri alırız.

Yanlış beslenmenin bir başka çeşidi ise karbonhidrat ya da şeker ağırlıklı beslenmedir. Kısa sürede kan şekerini yükselten karbonhidratlı ve şekerli gıdalar kısa sürede aç hissetmeye sebep olmaktadır. Bunun sebebi kan şekerinin kısa sürede yükseldiği gibi kısa sürede düşmesidir. Aynı zamanda alışkanlık haline gelen bu beslenme biçimi zamanla vitamin ve mineral değerlerinden mahrum kalarak sürekli yorgunluk ve açlık hissine sonrasında şeker hastalığına dönüşebilmektedir.

3. Diyabete dikkat

Tip1 ve Tip2 diyabet hastalıkları yani insülin direnci ve hipoglisemi de sürekli açlık hissine sebep olmaktadır. Bu durum diğer sebeplerin bir sonucu olarak da ortaya çıkabilir. Yani daha öncesinde yoksunluk hissi ya da yanlış beslenme sebepli iştah problemi yaşadıysanız ve orantısız beslendiyseniz sonunda diyabet olmanız da olasıdır. Fakat diyabet, genetik sebepler sonucu da ortaya çıkabilmektedir.

Bununla birlikte diyabetin erken döneminde çoğu kişi bunun farkında değildir ve geçici bir iştah problemi yaşadığını düşünür.

Tip 1 diyabetin iştah üzerindeki etkileri: İnsülin direnci olarak bilinmektedir. İnsülin direnci olan kişiler besinlerden alması gereken vitamin ve mineralleri direnç sebebiyle alamamaktadır. Bu durum iştah problemi ve yağ depolamaya sebep olmaktadır.

Tip 2 Diyabetin iştah üzerindeki etkileri: Bir diğer adı hipoglisemi olan Tip 2 diyabet aynı zamanda insülin direncine de sebep olur. Bununla birlikte hipoglisemi pankreasta şeker depolarının doğru çalışmaması halidir. Tip 2 diyabeti olan bir kişinin pankreası yavaş salgılaması gereken şekeri bir anda salgılayarak kan şekerinin kontrolsüz bir şekilde yükselmesine daha sonra bu şeker değerinin bir anda tükenip kişinin yeniden aç hissetmesine, yorgun hissetmesine ve uyuyakalmasına sebep olmaktadır.

Tasarlab