Vücut Kitle İndeksine Göre Sağlıklı Olma Rehberi

Spor, sağlıklı yaşam ve sağlıklı beslenme birçok kişinin yaşam prensibi ya da ilgi alanı haline geldi. Birçok kişi formda, sağlıklı olan bir vücut için çabalıyor ve daha uzun bir yaşamı hedefliyor. Diyet yapıyor, spora gidiyor, öğünlerini takip ediyor ve bedeninden alabileceği en iyi sonuç için uğraşıyor. Bunları yaparken dikkat etmemiz gereken şeylerden biri de vücut kitle endeksimiz. Biliyoruz ki her beden aynı değildir. Hormonlar, kilo, yaş gibi etkenleri sağlıklı yaşam düzenlemesi yaparken göz önüne alıyoruz. Vücudumuzdaki kas ve yağ oranını hesaplayan vücut kitle endeksi de bu düzenlemede göz önünde bulundurulması gereken diğer bir etken.

Vücut Kitle İndeksi Nedir?

Vücut kitle endeksi özetle boy, kilo ve beden ölçülerinize göre vücudumuzdaki kas ve yağ oranını hesaplayan bir veridir. Bu verilere göre bedeninizin beslenme pratiği ve spor yapma kabiliyeti hesaplanır. Bununla birlikte her bedenin ihtiyaç duyduğu kas ve yağ miktarı vardır. Bu miktarda boyunuz belirleyici rol oynarken hesaplamalar boyunuza göre kilonuz ve ölçüleriniz üzerinden yapılmaktadır.
Yağ ve kas oranındaki ideal ölçüler mesleğinize göre de değişkenlik göstermektedir. Örneğin bir sporcuysanız ya da kas gücüyle çalışan biriyseniz ofis çalışanına göre daha kaslı olmanız gerekebilir.

Vücut Kitle İndeksine Göre Beslenme ve Spor

Eğer diyete başlayacaksanız ya da spor yapmaya başlayacaksanız öncesinde vücut kitle endeksinizi ölçtürmenizde fayda var. Bunun sebebi ise bedeninizin ölçeklerine ve ihtiyaçlarına göre düzenlemeler yapabilmektir. Örneğin 70 kilogram bir kişi ile 100 kilogram olan kişiye aynı diyet listesi önerilmez. Bununla birlikte 70 kilo olan iki farklı kişiye de aynı diyet listesi önerilmeyebilir.
Çünkü 70 kilogram olan A kişisi ile B kişisinin vücut kitle endeksi farklı olabilir. Aynı kiloda olsalar bile boyları farklı olabilir.
Beden ölçülerinin vücut kitle indeksindeki önemi ise şudur:

Aynı boyda ve aynı kiloda olan 2 ayrı kişiden biri daha zayıf olabilmektedir. Bunun sebebini kas ve yağ oranı sağlar. Yağ özkütlesi gereği kastan daha çok yer kaplamaktadır. Böylelikle aynı kiloda ve boyda olan iki ayrı kişiden yağ oranı yüksek olan kişi daha kilolu görünmektedir.
Bu sebepler hazırlanan diyet ve sporlarda kişinin bireysel özellikleri dikkate alınmaktadır. Kilosunun fazla olduğunu düşünen biri ideal yağ oranına sahipse o kişinin daha az beslenmesi ya da orantısız spor yapması kas erimesine sebep olabilir.
Yağ ve kas miktarı düşük olan, ideal ölçeklerin altında kalan bir kişinin güçlenmesi ve kilo alması için de vücut kitle endeksine göre diyet ve spor hazırlanması gerekmektedir. Bu kişi yalnızca yiyerek ve yanlış besinleri tüketerek kilo almaya çalıştığında yanlış vücut kitle endeksine sahip olabilir.

Yağ miktarı fazla olan ve yağ yakmaya ihtiyacı olan kişilerin ise kaslarını güçlendirecek şekilde beslenmesi ve spor yapması gerekmektedir. Bunun sebebi yalnızca yağ yakmanın bedeni daha sağlıksız koşullara sürükleme ihtimalidir.

Nasıl Daha Sağlıklı Olurum?

Etkenlerin bu kadar çok olması ve diyet ve sporun birbiriye koordine halde yürütülmesi gerekliliği sağlıklı olmanın zor olduğunu düşündürebiliyor. Oysa bu pek de zor değildir.
Hepimiz benzer zaman aralığında spor yapmaya ve vücudumuzu aktif tutmaya ihtiyaç duyarız. Bu süre içerisinde bedenin hangi ölçeklerde zorlanması gerektiğini ise bahsedilen etkenler belirlemektedir.
İnsanlar olarak hepimiz benzer aralıklarda beslenme gereği hissederiz. Fakat beslenme esnasında neyi ne kadar tüketmemiz gerektiğini yaş, kilo, vücut kitle indeksi gibi verilerle belirleriz.
Sağlıklı beslenmek için bedenimizin ihtiyaç duyduğu temel vitamin ve mineralleri sağlamak, vücudumuzun nefes almasını ve hareket etmesini sağlamamız gerekmektedir. Bununla birlikte paketlenmiş gıdalardan, trans yağdan ve şekerden kaçınmak sağlıklı olmanın temel prensibidir.

Düzenli aralıklarla beslenme uzmanlarına ve spor hocalarına danışmak ve onların tavsiyeleriyle rutin oluşturmak ise sağlıklı yaşam düzeninizden daha fazla verim almanızı sağlayacaktır.

Tasarlab