Yalın Girişim (Lean Startup) Nedir?

Tüketim çağında yaşıyor olmamız ve tüketilen ürün yelpazesinin genişlemesi girişimci sayısını günden güne artıyor. Fakat bir diğer yandan teknolojinin hızlı gelişimi, tüketici davranış ve beklentilerinin hızlı değişiyor olması, sistemin girişimciye daha kısıtlı süreler sunması; binlerce girişimcinin hayal kırıklığına uğramasına sebep oluyor. Yalın girişim ise bu yüksek temponun içerisinde tüketicinin daha korunaklı olmasını ve emin adımlarla ilerlemesini sağlıyor.

Yalın Girişim (Lean Startup) Nedir? Yalın Girişim Felsefesi

İngilizce dilinden dilimize çevrilmiş olan lean (yalın) start-up (girişim), girişimci adaylarının daha başarılı olması için geliştirilmiş bir felsefedir. Girişimcilerin kurucusu ve yöneticisi oldukları işlerde başarılı bir yol haritası izleyebilmeleri için bir dizi bilimsel yöntem sunar. Yalın girişim iş modelini ön planda tutup iş planına ayrılan zamanı azaltır. Maliyet, araştırma ve geliştirme gibi konulardan tasarruf edilerek prototip bir ürün ya da hizmet üretimine odaklanılır. Böylece satış ve pazarlama esnasında geri dönüş çok daha hızlı şekilde alınır. Hem zamanın efektif kullanıldığı hem yaratıcılığın artırıldığı bu iş modelinde başarıya ulaşmak daha kolaydır. Girişimcilikte yolun başında olan kişileri komplike durumlardan korumak, zaman ve enerji kaybetmesini önlemek de yalın girişim metodolojisinin getirilerindendir. Yalın girişim felsefesi, girişimciye bir dizi öneriyi adım adım sunar. Bu temel adımlar girişimcinin daha sistematik ilerlemesini ve detaylarda boğulmadan hızlı hareket edebilmesini sağlar.

Yalın Girişim Metodolojisi ve Süreci Nedir?

Girişim sürecinde birçok kez belirsizlik, olumsuzluk ve beraberinde gelen kafa karışıklığı yaşanır. Bu zorlu durumlarla mücadele edebilmek için yalın girişim metodu bazı temel adımlar önerir.

Yalın girişim metodolojisinin temel adımları aşağıdaki gibidir:

  • Problemi tespit et ve tanımla
  • Probleme yönelik çözüm üret
  • Ekip kur
  • Hedef kitleni tanımla
  • Müşteri görüşmeleri yap
  • Ürün-hizmet değerinin teklifini oluştur ve doğrula
  • Satış teklifini belirle
  • Pazar analizi yap
  • MVP çıkar (Girişimin uygulanabilir en temel özelliklerini gösteren bir çıktı)
  • Pazarlama yap
  • Ürün ve hizmeti geliştirerek büyümeyi gerçekleştir
  • Yatırımcı sunumu yap

Yalın Girişim (Lean Startup) ile Tasarım odaklı düşünce (Design thinking) Farkı

Yalın girişim ile tasarım düşüncesi (bir diğer adıyla tasarım odaklı düşünme) girişimci yönünden aynı şeye hizmet etse de birbirinden farklı niteliktedir. Yalın girişim de tasarım düşüncesi de girişimcinin daha efektif eylemler gerçekleştirmesini ve hızlı şekilde başarılı olabilmesini sağlar. Fakat yalın girişim, girişimciye bilimsel, teknik adımları gösterirken tasarım düşüncesi bunları yaparken nasıl davranacağının yolunu gösterir. Örneğin yalın girişim hedef kitlenin tanımlanması gerekliliğini gösterirken, tasarım düşüncesi hedef kitlenin tüketim davranışlarını görmek için empati yapılması gerektiğini söyler. Yalın girişim: problemin tespiti, çözümü ve ekip kurma gibi adımların yanında; tasarım odaklı düşünme ekiple birlikte hareket ederek herkese söz hakkı vermenizi, problem çözümünde hangi tutumları benimsemeniz gerektiğini de önerir. Kısaca yalın girişim bilimsel adımları sıralarken, tasarım düşüncesi bilimsel adımların en yaratıcı yoldan tamamlanma şeklini ifade eder.

Tasarlab